1 880 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Varmvattenberedare
Nån som vet om det går att räkna ut hur stor beredare det behövs,genom att räkna per person.
Alltså,räcker t.ex.50 liter för en person i ett hushåll?
2 personer?
3 personer?
o.s.v.?
Tänkte att det skulle vara billigare att köra med en sådan på icke eldningssäsong i.s.t.f.pellets.
Alltså,räcker t.ex.50 liter för en person i ett hushåll?
2 personer?
3 personer?
o.s.v.?
Tänkte att det skulle vara billigare att köra med en sådan på icke eldningssäsong i.s.t.f.pellets.
I länken nedan har du lite matnyttig info.
100-120l skulle jag tro räcker långt för ett mindre hushåll utan badkar då förstås annars ryker allt varmvatten direkt om det ens räcker
Vi har 110l och det har räckt för oss 2 dock så får man planera lite dvs inte duscha efter sambon
100-120l skulle jag tro räcker långt för ett mindre hushåll utan badkar då förstås annars ryker allt varmvatten direkt om det ens räcker
Vi har 110l och det har räckt för oss 2 dock så får man planera lite dvs inte duscha efter sambon
Själv körde jag med pellets även i somras. Fick god ekonomi på det tyckte jag, det blev billigare än om jag hade kört pannan med elpatron iaf. Möjligt att en varmvattenberedare har lite mindre förluster men du ska tjäna in investeringen också och det är frågan om man verkligen gör det.
Som det är nu så går ju brännaren (värmen avstängd) även om jag knappt använder varmvatten.Den kyls ner av sig själv,så att säga.Inbillar mig att en beredare behåller värmen bättre.Svårt att säga hur mycket pellets det går ut,då jag har bulk.Går åt 4 ton på 8.5 månader.
Så länge du inte har drag genom pannan när brännaren inte går, dvs du behöver ha en dragbegränsare, så borde det inte vara någon större skillnad på hur mycket energi som behövs för att hålla vattnet varmt.
Kanske finns någon som vet lite siffror på detta?
Kanske finns någon som vet lite siffror på detta?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur sätter vi upp varmvattenberedaren i lättbetong?
Tvättstuga -
Hur tömmer man varmvattenberedaren?
Vatten & Avlopp -
Läckage från genomföring till en elpatron på varmvattenberedaren.
Vitvaror -
Hur får jag bort luft ur varmvattenberedaren ?
Vatten & Avlopp -
Råd placering varmvattenberedare litet badrum attefallshus
Badrum