Jag har ett vedeldat system där jag skulle vilja få ut mer av tankarna genom att sänka returen. Min första tanka var att sänka flödet på citkulationspumpen med en typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136861672 för pumpen går redan på lägsta hastighetn, men jag fick lite kalla fötter när jag inte vet vad som händer om man skulle styra en reglerad pump med ytterligare en styrning... Så till plan två strypa radiatorerna. Våra radiatorer är en salig blandning från nästan nya till Hedenhös, vågar man skruva på gammla radiatorer eller ska man låta det vara som det är? Och om man nu ska till och skruva lite är det någon som kan berätta hur man går tillväga?
Eller finns det andra vägar att gå???

(Vid -2 ute så har jag 42.5 fram, 38.5 retur och 21 inne)

C
Använder du shuntautomatik?

Japp

Om du har en ventil efter cirkulationspumpen (alltså på pumpens trycksida) kan du strypa flödet med den (eller på returröret från radiatorerna om den ventilen skulle vara bättre). Inte lika elegant som att sänka varvtalet på pumpen, men den drar faktiskt lite mindre ström när man stryper flödet på detta sätt också (jämfört med när man har fullt flöde alltså). Med tanke på de temperaturer du har nu borde du kunna strypa ventilen nästan helt. Risken är att någon radiator råkar ta nästan allt flöde, men du kan gå runt och känna efter ett tag om alla element blir svalare nertill. Är något element mycket varmare nertill tar det ett störrre flöde och "kortsluter" kretsen, så det elementet borde strypas mer i sådana fall.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.