Om jag vill minska på pelletsförbrukningen, ska jag då sänka shunten eller graderna på pannan. Alltså, ska jag elda på ex.85 grader och dra ner shunten till 1:an eller ska jag elda på ex. 60 grader och ha shunten 4:an.
Vore tacksam om någon kunde ge mig några tips. Sen droppar det ganska mycket vatten (ca:1 droppe var 5:e sekund) från pannans spillrör (tror jag att det är) ska det vara så eller är det något knasigt?

Rör inte panntemperaturen.
Minskar du på shunten så, ja du minskar på pelletsförbrukningen om det blir kallare inne.

Du vinner lite på att sätta dit en shuntautomatik som kan snåla på framledningstemperaturen.

Protte

H
Ja har du värmeledningar gående i ytterväggar tjänar du på att få ned framledningstemperaturen till vad som behövs för värmen och inte mer.

Låter oroväckande om det är säkerhetsventilen det droppar ur. Kan vara varmvattenslingan som läcker in vattenledningsvatten i pannan. Vanligaste orsak är nog att det kommit kalkbeläggning i pannans påfyllnadskran så att den inte tätar.
Måste åtgärdas annars kommer det syrerika vattnet som fylls på ge rost i värmesystemet.
Lägre temperatur än 65-70 grader ska man inte ha i pannan.
Kan du köra pannan mellan 70-86 grader ungefär så sparar du pellets och tändelement till brännaren. Kör du på pannans egen termostat brukar den bara ge en hysteres på 5-6 grader vilket är för lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.