1 557 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
vågar jag tabort denna radiatorn?
Råkade göra två inlägg när jag skulle redigera det tidigare pga förstor bild. Dessvärre har jag inte rättigheterna att radera inlägg så kan inte fixa det.
Jag lånar ett inlägg jag skrivit tidigare med uträkningar.
Men i detta ärendet så undrar jag om jag törs ta bort radiator nr 5 i köket.
Jag har tänkt flytta fönstret och då montera ett lite tätare. Frågan är
om hall radiatorn och de två i matplats-zonen i köket klarar att täckaupp för
den radiatorn man tarbort.
- en miss på bilden är att jag nu har öppnat väggen mellan matplats och vardagsrummet vilket inte syns på bild,
Bilden: http://ultraxs.com/image-302B_4AF571C7.jpg
Jag lånar ett inlägg jag skrivit tidigare med uträkningar.
Men i detta ärendet så undrar jag om jag törs ta bort radiator nr 5 i köket.
Jag har tänkt flytta fönstret och då montera ett lite tätare. Frågan är
om hall radiatorn och de två i matplats-zonen i köket klarar att täckaupp för
den radiatorn man tarbort.
- en miss på bilden är att jag nu har öppnat väggen mellan matplats och vardagsrummet vilket inte syns på bild,
Bilden: http://ultraxs.com/image-302B_4AF571C7.jpg
Uträknat för vedpannan - något jag inte vill att ni ska följa så blir tveksam att publicera det.
Hela bygget här var halvtaskigt och förhastade färdiglösningar..
Citat
sov 3. 720
tätt. 330
bad. 330
hall. 552
kök. 239
matplats. 500
matplats. 500
sovrum 1. 933
sov 2. 636
vard. 400
vard. 813
vard. 625
Men när man räknade på egen hand, så som jag har läst er att jag ska räkna så blir det
sov 1. 12,25 x 50w = 612,5w (sägs att jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 796,25w
sov 2. 10,91 x 50w = 545,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 709,15w
sov 3. 9,91 x 50w = 495,5w (sägs jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 644,15w
tvätt. 4,37 x 50w = 218,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 284,05w
bad. 4,44 x 50w = 222w (inklusive 1,07x1,07 ökningen) x 1,3 = 288,6w
Redigerat:
Har varit och pratat med både återförsäljare och en tillverkare.
En återförsäljare tyckte att det inte vore några problem att köra utan radiator tack vare bättre fönster.
Tillverkaren började yra om att isf skulle jag ha ett fönster med u-värdet på 0.1 (haha), fast han
påpekade att sånt hade dom ingen koll på utan en vvs'are fick räkna på det isf.
Alla jag pratade med varnade dock för att ta fönster med lägre u-värde än 1.2 för då skulle jag få
bekymmer med kondens på utsidan. Desto lägre u-värde desto mer kondens. Fast bara typ 2 veckor under
råaste höst och vår tiderna. Dock endel mer för mig som bor nära vatten medgav tillverkaren.
1.2 så läcker det lagom med värme för att hålla fönstret kondensfritt...
Alternativen vore ju
* sätta en sockel radiator under skåpet - väsande fläkt känns inte lockade dock..
* eller golvvärme - men alla säger att man vill ha kall köksdel och varm matplats isf så det blir ju tokigt då...
* eller köra på ett skåp som bara är ca 30cm djupt framför radiatorn, skåp utan baksid-skiva, så man har chans att dammsuga radiatorn ibland utan demontera hela köket..(känns som om man förlorar värdefull skåpsyta, 80x30, finns ju inget vettigt att lägga i sånna lådor)

En återförsäljare tyckte att det inte vore några problem att köra utan radiator tack vare bättre fönster.
Tillverkaren började yra om att isf skulle jag ha ett fönster med u-värdet på 0.1 (haha), fast han
påpekade att sånt hade dom ingen koll på utan en vvs'are fick räkna på det isf.
Alla jag pratade med varnade dock för att ta fönster med lägre u-värde än 1.2 för då skulle jag få
bekymmer med kondens på utsidan. Desto lägre u-värde desto mer kondens. Fast bara typ 2 veckor under
råaste höst och vår tiderna. Dock endel mer för mig som bor nära vatten medgav tillverkaren.
1.2 så läcker det lagom med värme för att hålla fönstret kondensfritt...
Alternativen vore ju
* sätta en sockel radiator under skåpet - väsande fläkt känns inte lockade dock..
* eller golvvärme - men alla säger att man vill ha kall köksdel och varm matplats isf så det blir ju tokigt då...
* eller köra på ett skåp som bara är ca 30cm djupt framför radiatorn, skåp utan baksid-skiva, så man har chans att dammsuga radiatorn ibland utan demontera hela köket..(känns som om man förlorar värdefull skåpsyta, 80x30, finns ju inget vettigt att lägga i sånna lådor)

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag rev bort alla radiatorer när vi renoverade köket och la golvvärme som bygger 11mm, t2 röd. vi bytte fönster till u1.2. När det var som kallast ute -30, hade vi 21.5 i köket iallafall. Då la vi golvvärme för endast komfortvärme... dvs. varanat spår i t2-reflektaskivorna, Jag designade i cad hur jag skulle lägga då jag inte la gollvvärme under fasta skåp etc. Hör av dig om du vill att jag ska cadda hur du ska lägga...
Det har jag inte tänkt på, det enda jag tänkt är att det är kanon med varmt under fötterna. Samma sak säger tjejen, som står för den mesta matlagningen. Jag har en programerbar termostat till min golvvärme, man kan ju tänkas programera så att den drar ner några grader just vi matlagningen, som infaller ca: samma tid varje dag...?Yrrol skrev:
Kör ni på el eller vattenburet?
11mm, ptja, jag tänkte ju ha parkett vid matplatsen, kanske jämnar ut sig då med 11mm golvvärme + plastmatta eller något... kontra matplatsens 15-16mm parkett.. en 8,3kvadrat meters zon som inte längre har radiator... jag har ju tänkt överdimensionera de andra sen dessutom för bättre bergvärmedrift...
Fast - kommer jag behöva detta... Radiatorer både till vänster och höger,
11mm, ptja, jag tänkte ju ha parkett vid matplatsen, kanske jämnar ut sig då med 11mm golvvärme + plastmatta eller något... kontra matplatsens 15-16mm parkett.. en 8,3kvadrat meters zon som inte längre har radiator... jag har ju tänkt överdimensionera de andra sen dessutom för bättre bergvärmedrift...
Fast - kommer jag behöva detta... Radiatorer både till vänster och höger,
Kallras är ett fenomen som huvudsakligen uppstår när det är mörkt ute, då ett fönster som är dåligt tätat mot strålning släpper igenom mycket av den infraröda strålningen från huden när man är nära, och på så vis upplever man det som att det är kallt framför fönstret.
Om det däremot är ett otätt fönster uppstår det ett annat fenomen, som heter drag.
Med andra ord behöver du troligen ingen radiator där om du byter fönstret, sålänge dom andra räcker till att värma rummet med.
Btw, dödsstraff på elburen golvvärme om du installerar jordvärme, lägg vattenburen isåfall, eller om det inte går (betongplatta tex), använd radiatorer.
Om det däremot är ett otätt fönster uppstår det ett annat fenomen, som heter drag.
Med andra ord behöver du troligen ingen radiator där om du byter fönstret, sålänge dom andra räcker till att värma rummet med.
Btw, dödsstraff på elburen golvvärme om du installerar jordvärme, lägg vattenburen isåfall, eller om det inte går (betongplatta tex), använd radiatorer.
Tänk er att jag gör en smal öppning i bänkskivan närmast rutan. Som en fönsterventil.
Jag skulle inte bara kunna dra radiator-röret som sticker upp ur golvet, dra den upp mot bänkskivan, sen åt sidan - följa hålet i skivan, sen ner igen...
Kanske klä väggen och baksidan utav skåpet med rostfri plåt...
Ja alltså göra en primitiv handdukstork så att säga... Bara för få någon värme alls stigande mot rutan...
Då hade det ju räckt att jag satte skåpen kanske någon cm längre ut från väggen bara för få plats med röddragningen...
?
Jag skulle inte bara kunna dra radiator-röret som sticker upp ur golvet, dra den upp mot bänkskivan, sen åt sidan - följa hålet i skivan, sen ner igen...
Kanske klä väggen och baksidan utav skåpet med rostfri plåt...
Ja alltså göra en primitiv handdukstork så att säga... Bara för få någon värme alls stigande mot rutan...
Då hade det ju räckt att jag satte skåpen kanske någon cm längre ut från väggen bara för få plats med röddragningen...
?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden