Jag bor i en bostadsrätt mitt i stan och har fortfarande varmvattenberedare och direktverkande el. Min förening tror att det kommer att kosta en miljon att installera fjärrvärme i huset. Föreningen består av 11 hushåll, det vill säga vi har bara ett femvåningshus. De hade pratat med någon energisnubbe som sa att det bästa miljövalet är att vi behåller direktverkande el för att man då själv kan reglera hur mycket el man vill förbruka. Grejen är den att detta är ett gammalt sekelskiftshus som har högt till tak och dessutom är ganska kall. Jag betalar drygt 2000 kr i månaden för att värma upp tre element och en varmvattenberedare. Dessutom så blir det ändå inte varmt. Nu vill föreningen att vi installerar varmluftpumpar. Det känns som om att vi mer och mer kommer bort från fjärrvärme. Jag har försökt kolla mig runt efter priser men jag har inte hittat något. Jag tvivlar på att detta alternativ är varken miljövänligt eller kostnadssparande då varje hushåll gör av med motsvarande el för en villa. Sen känns det ganska sjukt att man 2010 inte kan duscha mer än en halvtimme innan varmvattnet tar slut.
Om någon har koll på hur det fungerar skulle jag vara mer än glad för tips.
//M.
Om någon har koll på hur det fungerar skulle jag vara mer än glad för tips.
//M.
Redigerat av moderator:
El är enklast helt klart, inga problem att fördela kostnaden när alla har egen elmätare.. Fjärrvärme kommer att kosta ca 80 öre/kWh i snitt, till det kommer investeringskostnaden och underhållskostnader (Samt fler dyra vattenskador när någon fipplar med värmerören). Lite beroende på kalkylränta & amorteringar etc, är det därför troligt att du snabbt kommer upp i en energikostnad för detta som ligger nära eller tom över dagens elpriser.
Kostnaden för en luft/luft värmepump av god kvalitet hamnar kanske på mindre än en tredjedel av en fjärrvärmeinstallation, den värmen kostar sen kanske i snitt 50 öre/kWh om elen kostar 1:50. Energisnubben har förmodligen rätt i att totala kostnaden för energi i huset blir lägre med detta än med fjärrvärme..
Bara själva energikostnaden för fjärrvärme kommer antagligen att hamna kring 10 000/år för en 70 kvadrats lgh. Du skriver 2000/Månad i el, men vilken är den totala elförbrukningen på ett år ?
Sen är detta kanske ett inlägg som passar bättre i "Värme allmänt"...
Kostnaden för en luft/luft värmepump av god kvalitet hamnar kanske på mindre än en tredjedel av en fjärrvärmeinstallation, den värmen kostar sen kanske i snitt 50 öre/kWh om elen kostar 1:50. Energisnubben har förmodligen rätt i att totala kostnaden för energi i huset blir lägre med detta än med fjärrvärme..
Bara själva energikostnaden för fjärrvärme kommer antagligen att hamna kring 10 000/år för en 70 kvadrats lgh. Du skriver 2000/Månad i el, men vilken är den totala elförbrukningen på ett år ?
Sen är detta kanske ett inlägg som passar bättre i "Värme allmänt"...
Redigerat:
Tack för ditt svar.
Vi har väl i snitt kanske 500 kr under sommaren och 1500 -2000 under vintern och då snålar vi med elementen.
Men om direktverkande el är det bästa alternativet varför skulle då någon vilja ansluta sig till fjärrvärme?
Vi har väl i snitt kanske 500 kr under sommaren och 1500 -2000 under vintern och då snålar vi med elementen.
Men om direktverkande el är det bästa alternativet varför skulle då någon vilja ansluta sig till fjärrvärme?
Att elvärme skulle vara miljövänligare än fjärrvärme tycker jag låter konstigt. Däremot är det få värmesystem som är lika enkla och snabbreglerade som direktel. Billig installation också. Ni kanske inte tjänar några pengar på att byta till fjärrvärme, men långa duschar kommer du att kunna ta. Om du har för vana att duscha i en halvtimme ofta så finns nog en del av din elkostnad där.
Luftvärmepump är ett enkelt och relativt billigt sätt att minska på elåtgången. Menar föreningen att alla skall ha en egen luftvärmepump? Det lär inte försköna fasaden. Bilden visar hur det kan se ut även om värmepumparna på bilden troligen inte värmer lägenheterna så ofta.
Erik
Luftvärmepump är ett enkelt och relativt billigt sätt att minska på elåtgången. Menar föreningen att alla skall ha en egen luftvärmepump? Det lär inte försköna fasaden. Bilden visar hur det kan se ut även om värmepumparna på bilden troligen inte värmer lägenheterna så ofta.
Erik
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Har flyttat denna tråd från el.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Vilket av de 3 alternativ som nämn i tråden som är bäst ur miljösynpunkt kan man säkert diskutera länge om. Det brukar hansdla om argumentation av mer religös karaktär.
Men om man tittar på de mer praktiska/ekonomiska argumenten. Att varmvattnet tar slut snabbt är ju inte bra, men om jag fattar rätt så har lgh. en egen beredare. Då borde det "bara" vara att byta den mot en större.
Ev. kan det tom. vara så enkelt som att skruva upp termostaten på den så att den håller varmare vatten, det blandas ju sedan ut till "duschtemperatur", varmare vatten räcker då längre än svalare vatten.
Att sätta luftvärmepumpar på varje lägenhet är troligen relativt billigt, ger en skapligt stor besparing på energikostnaden (och sparar därmed energi, så helt klart bättre ur miljösynpunkt än direktel). Det är troligen svårt att få dit pumparna på huset utan att det blir vidrigt fult.
Dvs. Ekonomist troligen en mycket bra lösning, tveksamt (minst sagt) estetiskt.
Fjärrvärme. Jättesvårt att uttala sig om kostnaden. Dels har man en anslutningskostnad mot kommunen. För en vanlig villa har jag ett exempel på att det kostar ca 70 000. För en flerfamiljsfastighet kostar det troligen betydligt mer. Till detta kommer bygg och VVS kostnader i fastigheten. Dels måste man ju avsätta en yta (relativt liten) där anläggningen skall stå. Dels blir det installationen i lägenheterna och anslutningar mellan lägenheter.
När man konverterar från direktel till vattenburet i villor har jag hört att man shablonmässigt räknar 5-6000 idag per radiator. Då inkuderar det arbete och material inkl. rördragning mellan radiatorer. Det inkuderar inte att det skall vara snyggt och dolda rör.
Om du har en lägenhet med högt i tak så vill man troligen inte ha rör som går mitt på vardgsrumsväggen mellan golv o tak. Troligen måste du räkna med avsevärda byggnadsarbeten för att dölja en del rör.
Så en miljon låter inte helt orimligt.
Men om man tittar på de mer praktiska/ekonomiska argumenten. Att varmvattnet tar slut snabbt är ju inte bra, men om jag fattar rätt så har lgh. en egen beredare. Då borde det "bara" vara att byta den mot en större.
Ev. kan det tom. vara så enkelt som att skruva upp termostaten på den så att den håller varmare vatten, det blandas ju sedan ut till "duschtemperatur", varmare vatten räcker då längre än svalare vatten.
Att sätta luftvärmepumpar på varje lägenhet är troligen relativt billigt, ger en skapligt stor besparing på energikostnaden (och sparar därmed energi, så helt klart bättre ur miljösynpunkt än direktel). Det är troligen svårt att få dit pumparna på huset utan att det blir vidrigt fult.
Dvs. Ekonomist troligen en mycket bra lösning, tveksamt (minst sagt) estetiskt.
Fjärrvärme. Jättesvårt att uttala sig om kostnaden. Dels har man en anslutningskostnad mot kommunen. För en vanlig villa har jag ett exempel på att det kostar ca 70 000. För en flerfamiljsfastighet kostar det troligen betydligt mer. Till detta kommer bygg och VVS kostnader i fastigheten. Dels måste man ju avsätta en yta (relativt liten) där anläggningen skall stå. Dels blir det installationen i lägenheterna och anslutningar mellan lägenheter.
När man konverterar från direktel till vattenburet i villor har jag hört att man shablonmässigt räknar 5-6000 idag per radiator. Då inkuderar det arbete och material inkl. rördragning mellan radiatorer. Det inkuderar inte att det skall vara snyggt och dolda rör.
Om du har en lägenhet med högt i tak så vill man troligen inte ha rör som går mitt på vardgsrumsväggen mellan golv o tak. Troligen måste du räkna med avsevärda byggnadsarbeten för att dölja en del rör.
Så en miljon låter inte helt orimligt.
Klicka här för att svara