Hej, jag har senaste veckan läst på forumet, Då jag intresserat mig för ett hus att köpa.

Tidigare har jag inte haft tanken på att köpa något inom kort, men ett bra erbjudande dök upp om köp privat av mina svärföräldrars granne.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av värmesystem och skulle behöva hjälp att identifiera en gammal vedpanna samt systemet som helhet.

Bifogar lite bilder ifrån pannrummet.

Huset är från -76 och är ett Annebergshus. Vattenburen värme med vedpanna, akumulatortank med inbyggd varmvatten beredare och elpatron. 1 extra akumulatortank på 500 Liter.

Ser ut som 2 expansionkärl som ligger på golvet.

e81201024803Pf1b2.jpg

851201025022Pcd50.jpg

981201025202Pc7ba.jpg

H
Räkna med att investera i ett nytt uppvärmningssystem. Ved eller luft-vatten pump kan hamna någonstans mellan 70000 - 90000. Lägg till den summan till priset så får du vad det verkligen kostar. Kan ju förstås vara andra saker också som kräver omedelbar påkostning.

Det jag är ute efter är om någon har kunskap om pannan som sitter där nu och systemet.

Jag är också av uppfattningen att det behöver bytas ut, men tänkte inte göra det på stört.

H
Ja då är du inne på rätt spår. Visst går det att värma vatten under sommaren men jobbar du heltid bör du ju ordna något som fungerar tills nästa vinter om du ska värma med ved. Annars kanske du får åka hem på lunchen och lägga in ved. Det är också hög tid att skaffa hem ved om du ska få den torr tills nästa vinter så att den går att elda.
Jag skulle inte bry mig att joxa med ved i en gammal överförbränningspanna utan stoppa in en begagnad pelletsbrännare som sedan kunde säljas för samma pris igen igen om jag skaffade en modern miljögodkänd vedpanna som klarar en kall vinter med ett vedinlägg per dag.

Det är så illa alltså.

Jag kan ju inte direkt åka hem på lunchen med 7 mil enkel väg ;)

Iofs har jag ju elpatron som får stödja under dagarna i värsta fall.

Jag skulle nog vilja ha en värmepump, Berg eller Jord.

Får läsa in mig på det ämnet tror jag, sen avgör ju vad priset på huset blir om jag har råd med en sådan i år innan vintern.

Frågan är om jag måste komplettera med ny akk tank på samma gång?

C
Titta på varmepumpsforum.com.

Ser inte ut, för ögat, att vara nåt större fel på den där anläggningen, möjligen lite liten acktank. Verkar vara varmvattenberedare inbyggt i pannan, men jag tror, om jag ser rätt, att det sitter varmvattenberedare i acktanken också, så det behöver inte vara nåt problem.

Ska du köra värmepump använder du ingen acktank, det är enbart en förlust.
Det finns ypperliga lösningar för både luft/vatten eller vätska/vatten (jord/berg/sjö/grundvatten osv), där man använder sig av så kallad flytande kondensering där man inte krånglar med nån tank, utan kör värmen rakt ut på elementen.
Vissa använder dock en extern varmvattenberedare, antingen för att man har lågt i tak, eller för att man vill ha mer varmvatten än vad en pump med inbyggd vvb rymmer.

En installation kan man nog räkna med att den kan kosta allt mellan 70-200k med allt, i värsta fall kanske du måste byta radiatorer, om dom är för små.

Lycka till!

H
Ja radiatorsystemet betyder en del för hur mycket jordvärmen kommer att kosta. Beror på hur många grader du måste gå ut med från shunten för att hålla varmt också en kall dag. En värmepump vill helst inte jobba med mer än 45-50 grader för att bli ekonomisk. Är det stora radiatorer och grova rör från -40 eller -50 talet finns en chans att du kan ha värmepump utan att kosta på nya radiatorer.

Det finns ytterligare en akk tank på 500 liter.

En sak jag funderat på idag är att om man kan köpa sig en pelletsbrännare och montera i vedpannan.

En kortsiktig lösning, så jag har ett tag på mig att fundera och samla ekonomiska förutsättningar för ett dyrare system.

Jag tycker ju att den lösningen borde fungera ypperligt, hittar jag då en begagnad brännare som är hyffsad ny så borde det inte bli så dyrt och jag kan ju sälja den vidare är bytet sker till ett annat system.

Sen har jag ju funderat på att ventilationen blir kanske påverkad av att gå ifrån en varm skorsten.

Det är många faktorer att räkna in märker jag, :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.