3 390 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Kombinera Nibe 360 med FTX
Jag har en Nibe 360 frånluftsvärmepump i mitt hus med golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Tilluften kommer genom små ventiler ovanför fönstren. Upplever att det blir ganska kallt och dragit vid fönstren vintertid och skulle vilja installera FTX så jag kan förvärma tilluften. Skulle även vilja förbereda för golvvärme på övervåningen och slänga ut radiatorerna. Då blir det nog för mycket kallras vid fönstren varför FTX behövs.
Niben sänker temperaturen på frånluften från ca 20-21 till 6-7 grader. Om jag skulle montera en FTX innan NIben så sänker väl den tempen på frånluften, hur mycket vet jag inte, men frågan är om det blir för kall luft att leda in i Niben? Blir det problem med frost? Kan man ställa ned effekten på kompressorn så den inte tar ut mer effekt ur frånluften än till någon lägsta temp där det blir frostproblem.
Vad tror ni, går det att kombinera?
Niben sänker temperaturen på frånluften från ca 20-21 till 6-7 grader. Om jag skulle montera en FTX innan NIben så sänker väl den tempen på frånluften, hur mycket vet jag inte, men frågan är om det blir för kall luft att leda in i Niben? Blir det problem med frost? Kan man ställa ned effekten på kompressorn så den inte tar ut mer effekt ur frånluften än till någon lägsta temp där det blir frostproblem.
Vad tror ni, går det att kombinera?
Går inte, du har redan återvinning från frånluften via din Nibe 360.
Har för mig att om Nibe 360 får lägre än 16 grader till sig börjar den lösa för "lågtryck", alltså kompressorn har inget att jobba med.
Hur mycket en FTX "sänker" temperaturen på frånluften beror på verkningsgraden på värmeväxlaren, men den följer med utetemperaturen och kan bli minusgrader på vintern.
Har för mig att om Nibe 360 får lägre än 16 grader till sig börjar den lösa för "lågtryck", alltså kompressorn har inget att jobba med.
Hur mycket en FTX "sänker" temperaturen på frånluften beror på verkningsgraden på värmeväxlaren, men den följer med utetemperaturen och kan bli minusgrader på vintern.
Börja med att dra ner ventilationen/fläkten något när det är riktigt kall på vintern. Och stäng helt eller delvis vissa av tilluftventilerna. Själv kör jag 200 kbm/tim på sommaren, 150 kbm/tim vår, höst och slaskvinter samt 120 kbm/tim när det blir riktig vinter. Då är det precis att förångningstempen ligger på plusgrader, vilket är viktigt. Luften är väldigt torr och även termiskt självdrag ökar så jag tycker det fungerar bra att anpassa fläkten efter årstiden. FTX i kombination med annay uppvärmningssystem är en bra sak om man bor i norra Sverige med riktigt låga vintertemperaturer under längre perioder.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
tack för bra svar
josth: Mitt system blev injusterat med 220kbm/h. Jag brukar också strypa genom att stänga lite ventiler för att få mindre kalldrag vid fönstren. Dock har jag inget som mäter flödet. Sänka hastigheten på fläkten går också (finns två lägen att välja mellan). Förstod jag dig rätt att när du sänker luftflödet så sjunker temperaturen ut från värmepumpen (förångningstempen/avluftstempen). Får du verkligen tillbaka lika mycket energi till vattnet då?
cheetah1 o kamilenski: Det låter ju bra med värmebatteri. Kan man ha värmebatteriet på vinden - det känns smidigare att dra nya ventkanaler därifrån.. Behöver man ha en extra fläkt?
josth: Mitt system blev injusterat med 220kbm/h. Jag brukar också strypa genom att stänga lite ventiler för att få mindre kalldrag vid fönstren. Dock har jag inget som mäter flödet. Sänka hastigheten på fläkten går också (finns två lägen att välja mellan). Förstod jag dig rätt att när du sänker luftflödet så sjunker temperaturen ut från värmepumpen (förångningstempen/avluftstempen). Får du verkligen tillbaka lika mycket energi till vattnet då?
cheetah1 o kamilenski: Det låter ju bra med värmebatteri. Kan man ha värmebatteriet på vinden - det känns smidigare att dra nya ventkanaler därifrån.. Behöver man ha en extra fläkt?
När man minskar ventilationsflödet en del sjunker verkningsgraden en aning genom att skillnaden förångningstemp - kondenseringstemp ökar, men eftersom en traditionell flvp har en så liten kompressor kan den ju ändå inte tillgodogöra sig all energi i ventilationsluften och skillnaden blir i stort marginell. Nibe 360 klarar sig med 110 m3/tim, du har det dubbla... För CZ eller F750 är det en helt annan sak. Att däremot värma upp 110 m3/tim "extra" ventilationsluft på vintern när det är -10C ute kostar ca 30 kWh/dygn eller 900 kWh/månad.
I t.ex. vardagsrummet har jag två ventiler och jag stryper/stänger den vid soffan där det lätt blir kalldrag på vintern. Ventilen över entrédörren stryper jag då också till ca 1/3, termiskt läckage ökar ändå på vintern. I allrummet på ÖV stryper jag något för att balansera att tillräckligt med luft sugs genom sovrummen eftersom denna luft måste passera två dörrar på vägen till frånluftsdonen. Även om något extrarum/sovrum står oanvänt stänger jag tilluftventilen där.
För att mäta luftflödet exakt krävs särskild utrustning (stora trattar med värmekänslig eltråd) som ventilationsfirmorna har. Utifrån inmätt ventilation i huset med oinredd resp inredd övervåning kan jag ganska exakt uppskatta flödet med olika fläktinkopplingar i diagrammet som finns i bruksanvisningen till pannan.
För att mäta luftflödet exakt krävs särskild utrustning (stora trattar med värmekänslig eltråd) som ventilationsfirmorna har. Utifrån inmätt ventilation i huset med oinredd resp inredd övervåning kan jag ganska exakt uppskatta flödet med olika fläktinkopplingar i diagrammet som finns i bruksanvisningen till pannan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden