642 läst ·
2 svar
642 läst
2 svar
Golvvärme
Medlem
· västra götaland
· 19 inlägg
Hejsan!
Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus. Ett underbart litet hus på 71kvm + 68 kvm källare med sovrum från 1947. Nu sitter vi och pratar om vad vi ska renovera. Golvvärme är något som vi är väldigt sugna på, dels för att elementen är gamla och fula (kommer behövas bytas i vilket fall) och sen för att det är så gott med varma golv.
Nu till frågan. Vad kan man räkna att det kostar? mellan tummen och pekfingret? dels om vi lejer bort det helt, så då blir det arbetet och materialet. och sen även vad det kostar att lägga in det själva (då tar vi hjälp av en kompis som kan). Vet att ingen kan svara på exakt vad det kostar, men det hade vart skoj att veta på ett ungefär!
Tack på förhand:wow:
Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus. Ett underbart litet hus på 71kvm + 68 kvm källare med sovrum från 1947. Nu sitter vi och pratar om vad vi ska renovera. Golvvärme är något som vi är väldigt sugna på, dels för att elementen är gamla och fula (kommer behövas bytas i vilket fall) och sen för att det är så gott med varma golv.
Nu till frågan. Vad kan man räkna att det kostar? mellan tummen och pekfingret? dels om vi lejer bort det helt, så då blir det arbetet och materialet. och sen även vad det kostar att lägga in det själva (då tar vi hjälp av en kompis som kan). Vet att ingen kan svara på exakt vad det kostar, men det hade vart skoj att veta på ett ungefär!
Tack på förhand:wow:
Menar ni golvvärme bara på övervåningen, eller även i källaren? Vattenburen eller elektrisk? Vilken typ av bjälklag är det, och vad tänker ni er för sorts ytskikt på golv efteråt? Hur mycket får det bygga i höjd?
Allt detta är saker som påverkar.
Allt detta är saker som påverkar.
Medlem
· västra götaland
· 19 inlägg
Nu har vi kommit in i huset och börjat komma iordning i vissa rum, och därför kan jag nu ge ett bättre svar =) Vi har tänkt att bara lägga in golvvärme på övervåningen, alltså på entreplanen. Det ska vara vattenburen golvvärme, vi har en vedpanna om det är bra att veta. Vi har inte rivit upp golvet ännu, men det är träbjälkar under. Är det nåt mer man behöver kolla upp med bjälklaget innan? Vi hade tänkt oss att ha kvar det trägolvet som redan ligger, jättevackert äldre golv, men våra vänner rekomenderar oss att byta. Då blir det något trägolv. Det får bygga på höjden, men ju mindre destu trevligare!
hmm, andra bra saker att tänka på?
hmm, andra bra saker att tänka på?
Klicka här för att svara