1 527 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Transportera värme
Nästa vecka kommer vi få vår kamin. Den kommer vara i vardagsrummet och jag kommer behöva att sätta in en fläkt in till vår glasveranda för att få in varm luft dit, med förhoppning att luften börjar cirkulera på bottenplan.
Till min fråga:
Vad ska man köpa? Räcker det med en vanlig bad rums fläkt?
Mvh
Till min fråga:
Vad ska man köpa? Räcker det med en vanlig bad rums fläkt?
Mvh
En typ badrumsfläkt typ pax eller intellivent ger 80-100 kbm luft/tim vilket inte kommer att förslå att värma verandan även om du har isolerglas i fönsterpartierna. Prova med en kontorsfläkt för 199:- på rusta och ställ den lågt i dörröppningen till verandan med luftströmmen riktad mot kaminrummet istället. Då kommer det varma i kaminrummet att strömma ut i överkant på dörröppningen och med en kapacitet på 500 kbm/tim och du får lite perspektiv på hur många badrumsfläktar som egentligen skulle ha behövts.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Kvittar var du trycker det ska ju cirkulera men luften kommer från det kalla rummet nere vid golvet in i det varma självmant så en fläkt på golvet är ju enklare än att hänga upp den vid dörrens överkant och fläkten hjälper ju till med den naturliga cirkulationen. Försök inte jobba MOT naturlagarna.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden