Har förlorat trycket i mitt vattenburna värmesystem. Har också fått en massa märkliga ljud (både dovt malande och extremt gälla tjut) från cirkulationspumpen till värmesystemet. Jag får inget varmt vatten till radiatorerna eller golvvärmen, däremot har jag fullt varmvattentryck i kranarna. Alla radiatorer luftade. Värmepannan är en ctc 1100.

Hjälp mottages gärna då det börjar bli kallt ute!

Mvh
Benjamin

• Gilla
Mrpw
  • Laddar…
BenjaminU skrev:
Har förlorat trycket i mitt vattenburna värmesystem. Har också fått en massa märkliga ljud (både dovt malande och extremt gälla tjut) från cirkulationspumpen till värmesystemet. Jag får inget varmt vatten till radiatorerna eller golvvärmen, däremot har jag fullt varmvattentryck i kranarna. Alla radiatorer luftade. Värmepannan är en ctc 1100.

Hjälp mottages gärna då det börjar bli kallt ute!

Mvh
Benjamin
luftade du med cirkpumpen avstängd?
har du fyllt på vatten i systemet?
har inget gjorts med pannan över sommaren?

Jag hade cirkpump på när jag luftade, fel? Nej har inte fyllt på vatten då jag inte vet hur man gör. Jo pannan har varit på i sommar till varmvatten, men inte till golvvärmen och radiatorerna.

Om du inte har nåt tryck har du inte tillräkligt med vatten i. Fyll i vatten.

• Gilla
Saxleif
  • Laddar…
Är det lätt och fylla på vatten? Hur gör man?:S

Tack på förhand

Om du berättar vad du har för typ av värmesytem och kanske någon bild så underlättar det en hel del. Men om man säger som så, det bör sitta en kran mellan kallvatten och pannans vattensytem.

Kan vara bra att lufta efter man fyllt på med nytt "luftigt" vatten.

Japp när du eldar upp sedan frigörs luftmolekyler när vattnet blir varmt. då får man avlufta systemet

Nu hittade vi äntligen var man fyllde på vatten. Så vi fyllde på och trycket steg, dock märkte vi efter ett tag att det läckte vatten inifrån pannan. Och till sist va trycket tillbaka på 0,2 igen. Låter detta som nått allvarligt fel? Dyrt?

Hur gammal är pannan? Du kan ju låta någon svetsa den men är det en äldre panna så är det kanske dags att vara snabb och få den utbytt.

Men som sagt svetsa är ett alternativ.

BenjaminU skrev:
Nu hittade vi äntligen var man fyllde på vatten. Så vi fyllde på och trycket steg, dock märkte vi efter ett tag att det läckte vatten inifrån pannan. Och till sist va trycket tillbaka på 0,2 igen. Låter detta som nått allvarligt fel? Dyrt?

i vissa pannor går det att byta vv beredaren(antar att det är den som är slut)
ring en lokal rörmokare så kollar han vad felet är.
+så kan han visa er lite hur pannan/värme systemet funkar medans han är hos er.

danielr112 skrev:
Hur gammal är pannan? Du kan ju låta någon svetsa den men är det en äldre panna så är det kanske dags att vara snabb och få den utbytt.

Men som sagt svetsa är ett alternativ.
Man ska tänka på att en panna är ett tryckkärl som är typgodkänt, alltså får ingen annan än tillverkaren svetsa i den... om man ska vara lite petig :)

Benjamin, om det blir dyrt eller inte beror på varifrån det läcker. Lägg gärna upp lite bilder. Om cirkulationspumpen tjuter, så går den troligtvis torr, och du bör stänga av den tills du fixat problemet, annars pajar pumpen.

Redigerat:
Njo visserligen. Våra pannor hemma och runtonkring är antingen ombyggda eller egenbyggda. och alla har fått godkänt av sotarmästaren ivf :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.