Frun vill ha golvvärme på övervåningen i vårt 1,5-planshus. Jag vill bygga så standard och ekonomiskt det går, med tonvikt på det första. Det jag noterat är att väldigt få av nybyggda 1,5-planshus har golvvärme på övervåningen. Vissa har elradiatorer men det måste väl bara vara pga att det är billigare att installera?

Min fråga är egentligen om det finns annat som talar emot golvvärme kontra vattenradiatorer än priset? Är det svårare att installera? Större risk för vattenskador? Finns det funktionsmässiga problem? Annat?

Jag har läst alla inlägg jag kan på forumet men tycker inte jag får en klar bild

Jag tror att det beror på att eftersom undervåningen är uppvärmd och golvbjälklaget håller 20-23 grader så tillför inte golvvärmen lika mycket komfort som den gör på bottenvåningen.

Det är en kostnadsfråga.

Har funderat på samma sak. Kan en faktor vara att man vill ha snabbare reglering på övervåningen? Värme stiger brukar man säga, elementen har ju termostater som kan styra ner snabbt vid behov, till skillnad från golvvärme som ju är en trögare form av uppvärming. På moderna hus där golvvärmen ligger i plattan så vill man väl dessutom utnyttja betongens ackumulerande effekt, har man inte betongbjälklag så får man ju inte den effekten på övervåningen?

Jag har golvvärme på över våningen i träbjälklag och upplever inga nackdelar, bara fördelar.

Mikael_L
Jag tror att anledningen är en kombination av #2 och #3.

Jag tror inte det finns någon (annan) nackdel.

Mikael_L
Sammep skrev:
På moderna hus där golvvärmen ligger i plattan så vill man väl dessutom utnyttja betongens ackumulerande effekt, har man inte betongbjälklag så får man ju inte den effekten på övervåningen?
Tror jag inte. Den ackumulerande effekten är ju bara en nackdel, då värmen inte kan regleras snabbt och därigenom låta huset ta tillvara på tillfällig uppvärmning typ solinstrålning.

Som tankeexperiment skulle man iofs kanske kunna tänka sig vedeldning utan acc-tank, här skulle värmelagringen kunna vara en liten fördel. Men bara liten, då man knappast vill eller kan ladda betongplattan till mer än typ 30°C.

Hur ser din konstruktion ut? Själv funderar jag starkt på glespanel 28x120

Matti_75 skrev:
Jag har golvvärme på över våningen i träbjälklag och upplever inga nackdelar, bara fördelar.

I vårt gamla hus, med vattenburen elpanna, har vi bara golvvärme på bottenvåningen, radiatorer uppe. Vintertid måste pannshunten ökas för att få tillräckligt varmt uppe.
Nya huset har jordvärmepump och arbetar med lägre temperaturer, därför har vi golvärme även på ov.
Golvvärmen i träbjälklaget uppe har golvvärmeplåtar och gles 21x95, skruvade uppifrån genom golvspånet.

• DSC00159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gles 22x120 golvvärme plåtar 22 golvspån sen ett laminatgolv. Under det ca 150mm sågspån.

klart att golv värme på ovanvången är att föredra. jag la det på våran ovanvåning när vi byggde... totalt meningslöst dock, då det alltid är varmt där uppe ändå. men risken för läckage bör ju inte vara större än någon annan stans, plast rören ska ju bara hålla, finns garanti för det. det ända som talar för läckage är ju fel montering eller en skruv.
om du lägger slangen själv, vilket är en baggis, så är där inte mer jobb för rörisen än om du skulle sätta vattenburna element ändå!

Risken är också att systemet med golvvärme uppe kan dra ner hela systemets verkningsgrad ganska mycket eller dra upp kostnaden för installation rätt bra.

Anledningen är att ingjuten golvvärme inte har samma framledningstemp som glespanel:ad sådan. Har man trägolv på det (isolerar mer) så kan man få sådan diff i framledningstemp att man måste köra olika framledningstemperaturer för de två systemen. (Nu finns det iofs pumpar som har flera separata kretsar för tex radiatorer+golvvärme så man kan ju lika gärna köra två olika golvvärmekretsar på dessa. Men såklart så kostar extra lull lull extra deg.) Detta då för att inte pumpen ska stå och göra onödigt varmt vatten för plattan.

Det är många som inte ser helheten i ett värmesystem och de små missarna kan kosta många kronor i förlorad verkningsgrad på pumpen.

Eldar man ved, pellets, flis, el eller olja så är det skitsamma.

Det är väl en kostnadsfråga för dom flesta. En del är också rädda att för vattenskador (mer slang = större risk).

Vi har en FLVP, vattenburna radiatorer på nedervåningen men installerade golvvärme på övervåningen.
Varför? Det är skönt att gå på och det är väldigt skönt att slippa radiatorer på väggarna.
Kostade lite mer men det var det värt.
Vi gav ca 35000 för allt material, ca 65m2, la golvvärmen själva, och betalade några tusen till rörisen för inkopplingen.
Vattenburna radiatorer hade kostat ca 20k, installerade och klara.
Har man ett hus som kostar några miljoner så tycker jag att 20k extra är OK med tanke på fördelarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.