19 498 läst ·
12 svar
19k läst
12 svar
Vattenburet konvektorelement till garage?
Hej,
har en vattenmantlad braskamin med acktank och funderar på att koppla in ett vattenburet konvektorelement för att hålla lite "trivselvärme" i mitt nuvarande kalla taskigt isolerade garage. Önskar kunna hålla en lagom "pilsnertemperatur" (8-10grader) året om - men med möjlighet att kunna öka på temperaturen tex under en helg när jag vet med mig att jag behöver lite varmare.
Jag tycker konvektorelement låter klockrent för mitt ändamål - att jag kan utnyttja acktanken och mha fläkten i elementet på ett relativt snabbt sätt kunna höja temperaturen något när jag önskar detta. (jag har uteslutit l/l-pump pga hög elförbrukning samt avsaknad av "naturlig" placering av utomhusdel)
Dock tycker jag mig hitta väldigt lite inlägg och kommentarer om konvektorelement - vad är anledningen till detta?
Vilka nackdelar finns med konvektorelement?
Eller finns det inga nackdelar och de som har dessa bara sitter och gottar sig hemma i värmen istället för att dela med sig här på forumet?
Mvh Micke
har en vattenmantlad braskamin med acktank och funderar på att koppla in ett vattenburet konvektorelement för att hålla lite "trivselvärme" i mitt nuvarande kalla taskigt isolerade garage. Önskar kunna hålla en lagom "pilsnertemperatur" (8-10grader) året om - men med möjlighet att kunna öka på temperaturen tex under en helg när jag vet med mig att jag behöver lite varmare.
Jag tycker konvektorelement låter klockrent för mitt ändamål - att jag kan utnyttja acktanken och mha fläkten i elementet på ett relativt snabbt sätt kunna höja temperaturen något när jag önskar detta. (jag har uteslutit l/l-pump pga hög elförbrukning samt avsaknad av "naturlig" placering av utomhusdel)
Dock tycker jag mig hitta väldigt lite inlägg och kommentarer om konvektorelement - vad är anledningen till detta?
Vilka nackdelar finns med konvektorelement?
Eller finns det inga nackdelar och de som har dessa bara sitter och gottar sig hemma i värmen istället för att dela med sig här på forumet?
Mvh Micke
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har inget själv, men har bekanta som har konvektorelement.
Fördel: Effektiv uppvärmning för en större yta, snabbt
Nackdel: Fläktdelen låter lite grand.
Men för dig låter det väl ypperligt, dock behöver du ju någon form av termostatstyrning till konvektorn.
Fördel: Effektiv uppvärmning för en större yta, snabbt
Nackdel: Fläktdelen låter lite grand.
Men för dig låter det väl ypperligt, dock behöver du ju någon form av termostatstyrning till konvektorn.
Hej, ja termostatstyrning med någon form av frostvakt så jag inte riskerar att allting fryser sönder.
Tips på sådan?
Tänkte på fläktljud också men eftersom det handlar om ett garage så spelar det ingen roll.
Någon som har andra bra-att-ha-tips, rekommendationer eller reflektioner över konvektorelement?
Har även svårt att hitta återförsäljare av dessa - någon som har tips på detta? (kring 08-regionen eller internet)
Tips på sådan?
Tänkte på fläktljud också men eftersom det handlar om ett garage så spelar det ingen roll.
Någon som har andra bra-att-ha-tips, rekommendationer eller reflektioner över konvektorelement?
Har även svårt att hitta återförsäljare av dessa - någon som har tips på detta? (kring 08-regionen eller internet)
En riktig Aerotemper skulle du ha till ditt pilsner drickande i garaget
Finns hos dom som säljer Roslagsbrännarn,28kw för 5tusen. www.roslagsbrannarn.se
Redigerat:
Hej Matss, absolut och självklart menar jag i detta fall fläktkonvektor - annars finns det ju en hel del att välja på. ;-)
Har kollat rinkabyrör och ska be om mer information om den som dom säljer.
Några tips på termostat och vad jag bör tänka på?
Den som Rinkabyrör rekommenderar (http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=420) är den tillräcklig tro eller finns någon "feature" som jag inte bör missa?
(kan inte alls mycket inom detta område därav kanske något spåniga frågor...)
Finns stående fläktkonvektorer? Dvs moduler som är högre än bred?
Har kollat rinkabyrör och ska be om mer information om den som dom säljer.
Några tips på termostat och vad jag bör tänka på?
Den som Rinkabyrör rekommenderar (http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=420) är den tillräcklig tro eller finns någon "feature" som jag inte bör missa?
(kan inte alls mycket inom detta område därav kanske något spåniga frågor...)
Finns stående fläktkonvektorer? Dvs moduler som är högre än bred?
knekten skrev:
Ingen dum idé alls! (upp till 28kW då tvingas jag kanske installera en pilsnerkyl också!
Vad är för- resp nackdelarna i en jämförelse mellan fläktkonvektor och aerotemp?
Pris?
Styrningsmöjligheter?
Livslängd?
Buller - antar att aerotempen lever om en del men i garaget spelar det ju ingen roll.
Jo en aerotemper lever nog om mer o blir fortare varmt går att termostat styra den oxå..Hade själv en fläktkonvektor i mitt hobbyrum(42m2 3,40 takhöjd,dock var den lite för klen,fläkten gick tyst men det blev inget vidare varmt,tror den skulle passa bättre i bostad..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vill definitivt ha en vattenburen, men tänkte om det kanske fanns en kombinerad så man kan toppa på med el om man vill ha riktigt bra fart på värmen!
(eller om det är snorkallt ute och frun vill ta ett bad samtidigt som man själv kommer på att man vill ut i garaget. Jag har bara en 500l acktank så den tömmer jag rätt snabbt en sån gång kan jag tänka...)
(eller om det är snorkallt ute och frun vill ta ett bad samtidigt som man själv kommer på att man vill ut i garaget. Jag har bara en 500l acktank så den tömmer jag rätt snabbt en sån gång kan jag tänka...)
Ca 35kvm och tyvärr inte bra isolerat, ligger på ca 100mm i både väggar och tak. Taket kan jag relativt enkelt öka på isoleringstjockleken på så det ska fixas nu under sommaren. Att öka på väggisoleringen tror jag aldrig man lyckas räkna hem...
Det vore ju finemang med en aerotemp känner jag... och som du nämner kanske man kan "toppa" med strategiskt placerade elradiatorer om man ramlar över ett par såna billigt (bara så man har "utifall att" - om det nu måste snickras när det är som kallast ute)
Det vore ju finemang med en aerotemp känner jag... och som du nämner kanske man kan "toppa" med strategiskt placerade elradiatorer om man ramlar över ett par såna billigt (bara så man har "utifall att" - om det nu måste snickras när det är som kallast ute)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden