740 läst ·
2 svar
740 läst
2 svar
Inställning av cirkpump för golvvärmeslinga
Mitt golvvärmesystem har en shunt som styrs av värmepumpen och en separat cirklulationspump med tre manuellt valbara hastigheter.
Fn kör jag på mellanhastigheten, men frågan är om denna är optimal. Vad är rekommenderat temperaturfall över en golvvärmeslinga? Jag har golvvärme i både trä- och betongbjälklag.
Fn kör jag på mellanhastigheten, men frågan är om denna är optimal. Vad är rekommenderat temperaturfall över en golvvärmeslinga? Jag har golvvärme i både trä- och betongbjälklag.
Frågan är nog inte vad som är optimalt när det gäller vad temperaturfallet är. Frågan är nog snarare om din pump orkar cirkulera vattnet med lägsta nivå... (har visserligen lite att göra med returtemp..) Enda sättet är att prova
, ställ pumpen på lägsta nivå ett par dagar och se om den orkar! Pumpen sitter ju bara där för att övervinna motståndet slangen har kontra ett element, vatten tar alltid den lättaste vägen... Injusterade slingor beroende på längd är också en faktor. Beror ju lite på hur långa slingor du har också... Över 90m ska man undvika!
Har nu kört på lägsta inställningen över natten och det verkar funka. Slingorna är inte speciellt långa, 6 st x ca 50 m.
Tempfallet in/ut verkar vara ca 2 grader, om man kan lita på termometrarna. Kan inte känna några tempskillnader på golvet än i alla fall.
Nedställningen gjorde stor skillnad på rörbruset och inte minst temperaturen på pumpmotorn vilken tidigare var glödhet och nu är riktigt sval. Sparar säkert någon kWh/dygn!
Tempfallet in/ut verkar vara ca 2 grader, om man kan lita på termometrarna. Kan inte känna några tempskillnader på golvet än i alla fall.
Nedställningen gjorde stor skillnad på rörbruset och inte minst temperaturen på pumpmotorn vilken tidigare var glödhet och nu är riktigt sval. Sparar säkert någon kWh/dygn!
Klicka här för att svara