Första inlägget av många förmodligen, då vi just skaffat villa (inflytt 1/4). Total nybörjare med andra ord, så ha lite överseende med oförmågan :)

Undrar över detta med el-patron. Huset har kombipanna pellets/ved (konverterad från olja) och en 150 l varmvattenstank. Enligt besiktningsmannen så finns det el-patron redan nu, men den är bortkopplad. Tanten som ägt huset blev rekommenderad att göra det för att spara el sa hon.

Besiktningsmannen ansåg att detta var förkastligt, då man inte skall behöva elda på sommaren för att få varmvatten. Så han rekommenderade att köra med patron när det egentligen inte behövs eldas. Problemet är att patronen kopplades bort 2006 (eller 2005) och därför förverkad (enligt besiktningsmannen).

Så, till (de dumma) frågorna:

1. Vad innebär att den existerande patronen är förverkad, måste den bytas helt eller går den att fixa på annat sätt?

2. Vem gör detta VVS eller Elektriker?

3. Finns det någon uppfattning om vad det hela skulle kosta, runda slängar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Christian

1) Fråga besiktningsmannen vad han menar med det.
Om det finns en elpatron monterad, så kan en elektriker kontrollmäta om den fungerar. (Resistansmäta och "megga")

2) VVS-aren kan nog sätta in elpatronen, men elektrikern kopplar in strömmen.

3) Begär offerter..

Så det smartaste vore att låta en elektriker kolla på den existerande och sedan gå vidare efter det?

Krilleman
Ja, den kan fortfarande fungera. Och när du redan har en elektriker som är ute och kollar din gamla så kan du ju knyta honom till att koppla in den nya om du behöver byta...

Kanon! Då vet jag var jag ska börja. Eh, med risk att skämma ut mig, begär man offerter på ett sånt jobb? Att bara komma ut och kolla den gamla patronen, altså? Eller gäller det bara vid större jobb?

Ett så litet jobb vill ingen lämna en offert på, normalt beställer man jobbet och frågar då vad det ungefär kommer att kosta. Elektrikern kommer dit och kollmäter och ev kopplar in den befintliga patronen eller talar om vad som måste göras. Det hela tar troligtvis mellan en och två timmar (inkl restid). Har du otur kan du naturligtvis hitta en oseriös men den risken är liten, fråga dina bekanta om dom känner någon som dom kan rekommendera.

Man tackar för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.