Konstig fråga kanske. Ska koppla in en beg. Borö 500 L acktank i morgon. Den ska värmas av olika värmekällor. Ett av syftena är att värmas av ett kylaggregat som ger 250 liter 45 gradigt varmvatten som jag vill placera i botten utan att störa skiktning som elpatron och/eller kulverten gett i övre delen.
Därför tänkte jag sätta ett prisolrör genom 2 tums anslutningen på toppen och låta det mynna just under elpatronen som sitter i tanken. Ett bart kopparrör skulle skada skiktningen genom att sända 40 gradigt vatten rakt genom 80 graders skiktet.

Det finns ingen annan lämplig anslutning. En besvärligare variant vore att s bocka in ett rör genom undre elpatronuttaget upp i underkant på patronen i det övre uttaget, men spontant känns det kvistigare.

Därav min fråga inte kan väl plasten fara illa av att ligga inne i tankens varmvatten?

Input mottas gladeligen.

Sökte runt lite på internet och polyetenmanteln på prisolrör klarar 95 graders arbetstemperatur så det borde funka ur den aspekten så länge tanktemperaturen inte överstiger det. PEX-rör är gjorda i samma polyetenplast som manteln så den borde klara vatten utan problem, den är ju även tänkt att leda vatten om det går hål på kopparröret. Det som nog är svårare att svara på är hur den kommer bete sig över tid, risken finns kanske att plasten blir spröd med åren och kanske kan falla av i bitar och fasta i systemet men det har jag inte kunskapen att svara på. Rent spontant tänker jag ändå säga att det bara är att köra på och testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.