I min populära serie om skumma värmeproblem kommer nu nästa kapitel..

Noterade för ett par dagar sedan att det tog väldigt lång tid att ladda varmvatten, upp till sex timmar med 20 minuters laddning av VVB per timme.

Som framgår av bilden har jag ett värmesystem med VP, radiatorer och golvvärme.

Efter lite felsökning visade det sig att det självcirkulerar varmvatten baklänges i radiatorerna under VV-laddningen. Returröret från radiatorerna är varmt så det bränns. Detta tar så mycket effekt (VP går på ganska lågt varvtal under VVB-laddning) att laddningen tar evigheter.

Stänger jag shunten till golvvärmen får jag istället en svag självcirkulation framåt i radiatorerna (ca 40 grader till raditorerna vid 50 grader till VVB). I detta läge laddar VVB hyfsat snabbt, men det är ju fortfarande fel.

Kan det vara så att växelventilen läcker och detta ger självcirklation framåt med stängd golvvärmeshunt och bakåt genom både radiatorer och golv (cirkpumpen för golvet går hela tiden) med öppen shunt?? :x:x

• 1150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rör sig nog inte om självcirkulation utan precis som du antar är inte växelventilen helt tät. Pumpen för GV-gruppen driver sen även på i fel riktning när VX-ventilen stryper vid VV-produktion. Funkar bara VX-ventilen som den ska får du inga problem, att balansera GV-shunten och pumpkapaciteten för den är också fördelaktigt om ventilen läcker lite, men i ditt fall verkar den läcka rejält mot båda portarna när den ska vara ren ON/OFF funktion.

Självcirkulation är oftast helt försumbar i system med pumpar och tvångsstyrande shuntar och ventiler, särskilt vid modern dragning av rör och klena dimensioner. Finns förinställningsmöjlighet vid GV-shunten är det bra att trimma in den så att inte flödesbalansen mot radiatorkretsen störs vid normaldrift. Ibland kan dessa shuntar vända flödet i närliggande radiatorgrenar och ge problem på så sätt, det är inte vad du lider av nu men kan ändå vara bra att ha allt korrekt inställt.

Om du bryter pumpen för GV när laddning av VV sker märks nog en rejäl skillnad även utan att du stänger shunten för den.

Redigerat:
Tack! Ska försöka få hit rörmokaren i morgon.

För det finns väl inget sätt att fixa VXV själv? Typ med en rejäl hammare? :wow:

Hela anläggningen är bara ett par månader gammal, så man tycker ju att ventilen borde hållit tätt lite längre.

Själva ventilen är nog ok, det brukar nog vara ställdonet eller montaget av donet som felar. Hela rörelsevägen för ventilen är ofta bara några få mm så det krävs inte mycket för att hamna fel där. Däremot byts nog allt som en komplett enhet vid service.

Du verkar ha haft otur med NIBE:n, fel på kretskort osv, men växelventilen är nog en vanlig felkälla på alla fabrikat.

GK100 skrev:
Själva ventilen är nog ok, det brukar nog vara ställdonet eller montaget av donet som felar. Hela rörelsevägen för ventilen är ofta bara några få mm så det krävs inte mycket för att hamna fel där. Däremot byts nog allt som en komplett enhet vid service.

Du verkar ha haft otur med NIBE:n, fel på kretskort osv, men växelventilen är nog en vanlig felkälla på alla fabrikat.
Ska fippla lite med ställdonet och se om det hjälper.

Beträffande Nibe så är jag nöjd trots strulet, bra support både via officiella och inofficiella kanaler betyder mycket när man som jag agerar installatör själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.