916 läst ·
3 svar
916 läst
3 svar
Nytt vattenburetsystem med vedpanna
Medlem
· västragötalands län
· 1 inlägg
Skall slå på stort och installera vattenburetsystem i vårat 220 kvadratmeter stora hus. De senaste två vintrarna har varit jobbiga med endast en kamin som värmekälla. Har funderat på att stoppa in en Vedex 3300 och elda mot två 1500-literstankar. Vad tror ni om volymen på tankarna, är det tillräckligt? Vad behöver jag mer tänka på?
Tacksam för olika åsikter!
Tacksam för olika åsikter!
Har du möjlighet så är det bättre med en stor tank istället för flera..
Tycker att en Vedex3300 är lite liten till ditt stora hus, jag skulle nog satsa på minst 4000liter och en panna med minst 140 liters vedmagasin
Läs runt här några kvällar så får du lite fler frågor du kan ställa
Välkommen till forumet!
Tycker att en Vedex3300 är lite liten till ditt stora hus, jag skulle nog satsa på minst 4000liter och en panna med minst 140 liters vedmagasin
Läs runt här några kvällar så får du lite fler frågor du kan ställa
Välkommen till forumet!
Väldigt förkortat... Stor panna, många kW, stora tankar, gärna 2x 2000L där du kör ena som slavtank... Som sagt läs. Finns många inlägg om märke på panna och storlek på tankar, solvärme eller inte osv... Köp det du tycker verkar bra och din plånbok trivs med!
Själv har jag Värmebaronens Vedolux 50UB som lämnar en maxeffekt på 50 kW och två 1800L ackar, ena med solslinga och dubbla VV-slingor. Underbar kombo! d^_^b Kräver ju visserligen en del plats men vad gör man inte i ett stort hus?!
Själv har jag Värmebaronens Vedolux 50UB som lämnar en maxeffekt på 50 kW och två 1800L ackar, ena med solslinga och dubbla VV-slingor. Underbar kombo! d^_^b Kräver ju visserligen en del plats men vad gör man inte i ett stort hus?!
Klicka här för att svara