Vi bor i norrland och har tankar på att bygga ett 1,5 planshus(ca170kvm). Vi sitter och försöker göra en kalkyl på vad "sakeroting" kommer gå lös på.
Energibiten är svårast tycker vi. Vi vet inte ens vad vi skall välja för enegilösning, är ju en djungel samt lite svår att förstå sig på!
Det vi vet är att vi vill ha vattenburen golvvärme(åtmindstånde på bottenplan) samt att vi hört mycket bra om att ha en värmeväxlare för frånluften.
Det vi skulle vilja är att få llite tips på vad ni tycker är bra samt en bild av vad det kommer att kosta(med alla tillbehör, t ex varmvattenberedare eller dyl..)
Tacksamma för alla tips!

Det är rimligtvis bergvärme ni skall titta efter. Eller som alternativ pellets? Nybyggt och välisolerat hade jag satsat på bergvärme för att det är så smidigt. Perfekt i kombination med golvvärme dessutom. Pump + borra handlar troligen om 120 000 - 160 000 kr inkl allt utom radiatorer och golvvärme.

Hej, å tack för dyy tips,
120-160 låter dyrt om det inte omfattar själva golvärmen.

Det är inte dyrt utan vad man får räkna med för en totalekonomisk lösning, man kan även köpa billigare lösningar med kommer då på sikt att förlora mer än skillnaden i investeringskostnaden. Det finns inget uppvärmningsystem där kostnaden för producerad värme/varmvatten blir så låg som med en berg/mark värmepump. Ett billigare alternativ är luft/vätske värmepump men i Västernorrland är det tveksamt hur lönsamheten blir på sikt även om investeringen blir något lägre.

Den viktigaste delen av värmesystemet tror jag är isoleringen nöj dig inte med 250- 300 mm väggar som många husleverantörer vill sälja, energin blir nog inte billigare.

Har svårt att tro på att investera i bergvärme i ett nytt hus då energiförbrukningen inte är så stor utan.

Billigast totalt sett på tex 20 år blir enligt min mening pellets men den tar kanske 10-30 min/ vecka att sköta

Hej o tack för alla tips!

Hade tänkt att ha 195mm isolering + en fasadskiva innan ytterpanelen. Är det för lite?

Om borrning av bergvärme o bergvärmepump ligger på ca 120'-160' för själva investeringen. Vad kan driftkostnaden bli per/år i ett nybyggt hus?

Vad är investeringskostnaden för allt om man väljer pellets? Vad måste man ha? Acktank, beredare, panna etc..

Funderar som sagt även på att ta tillvara på frånluften. Är ett FTX-system bra som komplement? Kostnader för ett sådant sägs vara dyrt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.