Hej,

Går det på något sätt att "låsa" framledningstemperaturen? Problemet är att med utomhusgivare antar pannan att den måste producera värme till max när det är -25 ute. Detta leder till att tilluften blir 25 grader eller mer. Jag stryper tillufts"kranen" men näst dag är det minus 10 grader och pannan producerar mindre värme = tilluftstemp på 15 grader.

Hur kan jag lösa detta?

Styr nibes rumsgivare även värmen på tilluften?

Att styra värmen med utegivare och en innegivare är inte bra för om man mäter på fel ställe så får man din sits.
Att styra på yttertemp och värmekurva är bättre då varierar inte värdena så och då kan du reglera mängden luft bättre.

byggarätt skrev:
Att styra värmen med utegivare och en innegivare är inte bra för om man mäter på fel ställe så får man din sits.
Att styra på yttertemp och värmekurva är bättre då varierar inte värdena så och då kan du reglera mängden luft bättre.
Jag styr bara med utomhusgivare och värmekurvan i dagsläget. Men det funkar inte bra, om utomhustemperaturen förändras känns det som inomhustempen påverkas i motsvarande grad. Trögheten i ytterväggarna är stor och inomhustemperaturen påverkas långsamt. Därför vill jag ha en konstant temperatur på framledningen i pannan.

Om detta inte går att ordna eller lösa på ett annat sätt kanske jag ska lägga in givaren i frysen där temperaturen är konstant :)

Hur funkat shunten? Kan jag kanske köra på manuellt läge?

Justera så du har rätt kurva. Ställer du den så att den blir plan (nästan plan) får du en konstant (nästan konstant) framledningstemperatur.

mulpac skrev:
Justera så du har rätt kurva. Ställer du den så att den blir plan (nästan plan) får du en konstant (nästan konstant) framledningstemperatur.
Hur ställer jag in en plan kurva?

Fröberg skrev:
Hur ställer jag in en plan kurva?
Låg lutning och flyttar upp den så du får den temperatur på framledningen du vill ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.