1 292 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Behövs WGF-fördelare till Push 12?
Jag lägger Uponors 20 mm slang i två slingor och ska driva det hela med Push 12 eller Push 23. VVS-firman sålde också på mig en WGF-fördelare med tillhörande ändstycken, avstängning och by-pass, summa 1 800 riksdaler. Men jag fattar inte riktigt - behövs WGF-enheten när Push 12 har grenrör för två slingor som tillval? Handlar det om en bättre styrning av golvvärmen? Den som har byggt ihop ett sånt här system får hemskt gärna förklara hur grejorna ska sitta ihop.
Tack!/Henrik
Tack!/Henrik
Det låter som dom vill att du ska styra slingorna individuellt för då behöver du fördelaren men annars kan det vara att du har 20 slang och wirsbo har så dåliga kopplingar så att det måste gå via fördelaren.
Hela golvvärmebranchen är sjuk med olika lånade kopplingar för att man inte ska kunna använda standardkopplingar.
Hela golvvärmebranchen är sjuk med olika lånade kopplingar för att man inte ska kunna använda standardkopplingar.
Förstår inte resonemanget med kopplingar. En WGF kör standard 20R och likaså gör WTR
Annars skriver uponor annars att: "Montera grenröret med strypventilen på returen i den slinga som har det minsta fl ödesbehovet (i allmänhet den kortaste). Ventilen stryps in så att man får samma temperaturfall över båda slingorna."
Beskrivningen på hur du kopplar finns annars här
Annars skriver uponor annars att: "Montera grenröret med strypventilen på returen i den slinga som har det minsta fl ödesbehovet (i allmänhet den kortaste). Ventilen stryps in så att man får samma temperaturfall över båda slingorna."
Beskrivningen på hur du kopplar finns annars här
@Byggarätt: Så är det givetvis, grenröret ger ju inte möjlighet till individuell styrning. Klantigt av mig.
@Myrstack: Beskrivning visar inte (?) hur man kopplar ihop WGF-fördelaren med push12. Matar man WGF-fördelarrören från värmeslanganslutningen på pumpen och skickar returen via pumpens returanslutning, om du förstår vad jag menar?
@Myrstack: Beskrivning visar inte (?) hur man kopplar ihop WGF-fördelaren med push12. Matar man WGF-fördelarrören från värmeslanganslutningen på pumpen och skickar returen via pumpens returanslutning, om du förstår vad jag menar?
Klicka här för att svara