Har precis köpt ett hus med värmesystem från 60-talet som jag skall modernisera lite och tänkte fråga här om jag tänker ”rätt”….
Vi har tänkt oss följande komponenter i systemet:

Vattenmantlad kamin
Vattenmantlad Kökspanna
Ackumulatortank 750 Liter med inbyggd varmvattenberedare på 120 Liter och Elpatron.
Ladomat 11:30 för att ladda Ackumulatortanken från kaminen
Ladomat 11:30 för att ladda Ackumulatortanken från Kökspannan
Thermomatic CBJ-RS för att reglera temperaturen till radiatorslingan
Cirkulationspump till radiatorslingan
Expansionskärl (osäker på storleksbehov)
Förmodligen kommer en slavtank på 1500 liter att installeras senare för att öka acktankens volym.

Se bild

Vad tror ni, finns några tankemissar ?
Har jag glömt några viktiga komponenter ?

/ Jonas

• Värme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför både vattenmantlad kamin och panna?
Jag skulle ha en luftvärmepump i stället för vattenmantlad kamin

Har du räknat på det? Så det är rätt dimensionerat? Dvs, så du har rätt storlek på ackumulatortanken i förhållande till vad dina värmekällor ger, husets energibehov och vilken eldningsfrekvens du vill ha? Spontant så tror jag du kommer få sitta eldvakt länge om du ställer dit en extra 1500 liters tank om du ska ha någon nytta av den.... ;)

Anledningen till att vi har bestämt oss för både kamin och kökspanna är för att vara flexibla.

Den tänkta Kaminen levererar ca 1,5 kw värmestrålning och ca 5 kw till vattenmanteln..
Den tänkta Köksspisen levererar ca 5 kw värmestrålning och ca 10 kw till vattenmanteln..

Vi kan då beroende behovet av värme elda i den ena eller den andra eller om det är riktigt kallt i båda.

Vi har tillgång till nästan obegränsat med helt gratis ved, så luftvärmepump blir mycket dyrare för oss...

(Alla alternativ utom ved som bränsle vore i vårat fall mycket dyrare...)

Tack för svaren !
Oj, har jag skrivit 1500 Liter extra, det skall vara 1500 Liter totalt (2 x 750 Liter)...
(750 Liter kommer användas under sommarmånaderna och 1500 Liter kommer användas under vintermånaderna)

Jag har räknat lite efter lite olika schabloner och mina uträkningar ser ut så här...
Energibehov för huset skall enligt uppgift vara ca 16000 Kwh/År ( 80 Kvm hus ).
Maxeffekt till ackumulatortanken från värmekällorna är 15 Kw (5 – 15 Kw)
750 Liter lagrar vid 50 graders (40 - 90 grader )utnyttjande i ackumulatortanken 45 Kwh
1500 Liter lagrar vid 50 graders (40 - 90 grader )utnyttjande i ackumulatortanken 90 Kwh
Att elda upp tankarna till max tar ca 3-6 timmar vilket känns ok för våra förutsättningar.
Har jag tänk helt fel eller ser det rimligt ut ?

Du menar väl 6-18 timmar? Sen brukar effekten till vatten sjunka en hel del om du försöker värma till 90 grader...

Du har delvis rätt 3 - 18 timmar tar det att ladda tankarna beroende på...

15Kw * 3h = 45 Kwh (Sommar 750 Liter Ackumulatortank)

5Kw * 18h = 90 Kwh (Sommar 1500 Liter Ackumulatortank)

Sen har du rätt i att effekten kan minska....

OK, 1500 liter totalt då är det lite annorlunda :).
Men du har glömt en sak i dina beräkningar; huset förbrukar energi under tiden som du eldar så den faktiska tiden att ladda ackumlatorn blir längre. Med 16000 kwh/år så är toppeffekten nånstans runt 6-8 kW gissar jag? (F.ö. så låter 16000 kwh för 80 kvm väldigt mycket men det är kanske en annan femma). Men eldar du för fullt i båda eldstäderna så bör du ha värmt upp tankarna på 6 timmar. När det är så kallt så gissar jag att du behöver ha rätt hög framledningstemperatur, i vart fall mer än 40 grader som du räknat på? 55-60 grader är väl mer normalt om kanske inte ännu mer? Då minskar ju mängden energi som du kan utnyttja.

Jag är ingen expert på att dimensionera sådant här, men tänker bara så du slipper elda dygnet runt och komma hem till ett kallt hus i "onödan"...

Huset är ganska dåligt isolerat varav den ganska höga energiförbrukningen...

Skall åtgärdas med ny isolering på vinden och sen blir det 70 mm isolering på insidan av alla väggar när vi lägger på installationssonen för den nya elen fixas... så förhoppningen är att isoleringen efter det blir bättre...

Ja toppeffekten ligger i den storleksordningen som du säger... När jag eldar strålar eldstäderna ytterliggare 8,5 Kw ut i dom två rumen som eldstäderna finns så toppeffekten på hela "värme-anläggningen" är ca 23,5 Kw...

Ja, man vill inte komma hem till ett kallt hus i onödan...

Skall ta fram VVS böckerna och räkna lite mera exakt innan jag börjar men ville kolla lite med er här på forumet innan så att man inte tänker helt fel...

Tack igen för bra svar!

Hej lite spontana grejer från en som har gjort misstagen och ångrar några av dem varje vaken sekund.

Sätt in 1 tank med rätt mängd vatten från början. Blir sämre dyrare och tråkigare att göra det senare.

Den typen av beredare passar inte i system med så liten effekt. Tar år och dagar att få duschvatten en kall vinterdag när du behöver det som mest. Detta gäller oavsett om du får tank med 120l beredare gratis.

Sätt in minst 9kw elpatron och förhållandevis högt om du nu bestämmer dig för att inte använda förrådsberedare.

Starta laddomat med på rökgastemp.

Se till så att draget inte blir för högt. Eftersom det är så pass små effekter känns sådana misstag gankska ordentligt.

Som någon nämde här ovan så är det nog bättre att räkan på 80 grader. Har du 72 graders patron känns det ganska tungt i vedkassen att värma ett varv till...min erfarenhet iallfall.

Annars verkar det bli en trevlig liten anläggning.

Redigerat:
Vad är det för kamin och kökspanna?
Har läst din inlägg lite noggrannare nu och 16000 kwh känns inte alls farligt om vinden inte är ordentligt isolerad. Vi gick från 100mm glasull till 200mm pappisolering. Jag kan knappt beskriva med ord hur stor skillnaden blev.
Ska tillägga att vi förbruka minst 16000 på vinterhalvåret på våra blygsamma 92 m2. Det senaste året har det gått knappt 20 m3 ved skulle jag tro.
Vad jag vill säga med detta är att så länge du inte värderar TV-soffan över allt annat kommer det nog bli en lättskött anläggning som inte kommer kräva mycket tid i anspråk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.