knekten skrev:
Är det den nya Orlan pannan med sugfläkt som kostar 27200:-?:)
Vet inte, pannan heter Orlan Super 40kw. http://www.romoheat.se/

Nej den nya med sugande fläkt heter nordic.
Den är till och med lite billigare än super, kostar 26300kr:)
Själva pannkroppen ska tydligen vara densamma som super modellen.
Stora skillnaden är väl att dom satt dit en sugande fläkt ist och att dom flyttat ner primärluftintaget för en stabilare förbränning och minskad risk för puffar.
Priset på keramiken är densamma mellan modellerna, förstod det som att det var samma.
Är samma panna som Viessman Vitolig 150. Fast vill du ha en viessman får du betala 6000kr mer än orlan för 18kw modellen...

Har precis pratat med Romoheat, Nordic är den man ska satsa på. En mordernare, uppdaterad panna precis som "j78" skriver. 26300:- känns riktigt bra.

Det låter ju fin fint om man får den "nya" för 26300:- ink moms eller? Är det samma storlek på vedutrymmet på den? Såg ialla fall på deras hemsida det verkar va "generösa"priser på keramiken..:)

Det är inkl moms, kostar 21039Kr exkl moms.
Samma pannkropp,dvs samma insida, 185l..:)

Ja då så! Då har vi beslutat vilken panna HURTIG ska ha........;):)

Kanske blir en sån panna till mig sjäv oxå??
Inte lätt att bestämma sig, verkar ju som att fler tillverkare kommer med nya modeller..
Men denna verkar klart prisvärd..

knekten skrev:
Ja då så! Då har vi beslutat vilken panna HURTIG ska ha........;):)
Ja, jag tror noga att vi har det;)

Nu är frågan bara vad man ska välja för leverantör på ackumulatortank. Hur mycket isolering bör man ha till tanken sen? fick för mig om det kan löna sig att man klar tanken i liggunderlagsskivor och sedan glasull. Kan det var något???

Husqvarna tanksvets ligger väl bra till på acktankar? Man kan bygga in tanken o hälla lösull oxå.:)Eller som ja valde spruta med polyeretan skum.Här kan du föresten läsa om skummet.www.isopol.nu Va inte så himla dyrt heller tror ja gav 3000-5000:- för 3år sen.

Redigerat:
knekten skrev:
Husqvarna tanksvets ligger väl bra till på acktankar? Man kan bygga in tanken o hälla lösull oxå.:)Eller som ja valde spruta med polyeretan skum.Här kan du föresten läsa om skummet.[länk] Va inte så himla dyrt heller tror ja gav 3000-5000:- för 3år sen.
Kan man spruta det själv eller måste man anlita firma till det?

Redigerat:
HURTIG skrev:
Kan man pruta det själv eller måste man anlita firma till det?
Jag tog ialla fall en firma till det.Det är jäkla "slabb" o blanda som nåt 2 komponentslim,sen skyddskläder.Bäst är nog bygga in acken i en låda sen bara fylla upp "håligheten" mellan med skum.:)Dom verkar få mycket sånt över från byggen så dom kan komma på kort varsel o spruta en liten tank.

knekten skrev:
Jag tog ialla fall en firma till det.Det är jäkla "slabb" o blanda som nåt 2 komponentslim,sen skyddskläder.Bäst är nog bygga in acken i en låda sen bara fylla upp "håligheten" mellan med skum.:)Dom verkar få mycket sånt över från byggen så dom kan komma på kort varsel o spruta en liten tank.
Ok, det kan nog vara en bra lösning att bygga in tanken först och sen spruta isolering.

För att elda en gång per dygn lär du klara dig med 1500 liter vatten och en panna på 35kw.

panelen skrev:
För att elda en gång per dygn lär du klara dig med 1500 liter vatten och en panna på 35kw.
Var visserligen en 2 år gammal tråd :) Men trevligt med lite bumpningar av gammal läsning..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.