2 917 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Sätta in en kamin
Sida 1 av 2
Hej!
Jag tänkte göra tanten glad och sätta in en kamin. Den ska stå mot murstocken så den saken är avklarad. Kanalen som kommer från den föredetta pannan går på samma sida som kaminen ska sitta så jag behöver väl bara se till att göra hål och försäkra mig om att det är samma hål som går ner till pannrummet och sen trycktesta röret?
Den delen under utloppet från kaminen tänkte jag plugga och under pluggningen ta upp tilluft till kaminen från det föredetta rökkanalen från pannrummet ( ifrån pannrummet ska jag dra ett rör till en yttervägg och ta luften där, vad tror ni om detta ?
Om man behöver täta murstocken finns det väl två sätt eller? Glidgjuta eller stålrör? Har inte fått bekräftat, men en källa säger att det finns restrektioner i eldningen om man använder stålrör, stämmer det? Ang glidgjutning, då har man väl nån flexibel del som man häller ner "bruk " på som sprider ut det samtidigt som den drages uppåt eller? Man vill ju veta hur allt ska gå till.
Tänkt att nyttja värme från kaminen och pumpa ner den i källaren, tänkt att ha en "tratt" uppe i taket över kaminen och en kanalfläkt som får den varma luften att tryckas ner i källaren, nån som provat detta och är det värt arbetet? Det verkar som att jag inte kommer kunna ha tjockare rör än 75mm, räcker det eller ska man lägga ner idén ?
Tack för att ni orkat läsa hela min text
Jag tänkte göra tanten glad och sätta in en kamin. Den ska stå mot murstocken så den saken är avklarad. Kanalen som kommer från den föredetta pannan går på samma sida som kaminen ska sitta så jag behöver väl bara se till att göra hål och försäkra mig om att det är samma hål som går ner till pannrummet och sen trycktesta röret?
Den delen under utloppet från kaminen tänkte jag plugga och under pluggningen ta upp tilluft till kaminen från det föredetta rökkanalen från pannrummet ( ifrån pannrummet ska jag dra ett rör till en yttervägg och ta luften där, vad tror ni om detta ?
Om man behöver täta murstocken finns det väl två sätt eller? Glidgjuta eller stålrör? Har inte fått bekräftat, men en källa säger att det finns restrektioner i eldningen om man använder stålrör, stämmer det? Ang glidgjutning, då har man väl nån flexibel del som man häller ner "bruk " på som sprider ut det samtidigt som den drages uppåt eller? Man vill ju veta hur allt ska gå till.
Tänkt att nyttja värme från kaminen och pumpa ner den i källaren, tänkt att ha en "tratt" uppe i taket över kaminen och en kanalfläkt som får den varma luften att tryckas ner i källaren, nån som provat detta och är det värt arbetet? Det verkar som att jag inte kommer kunna ha tjockare rör än 75mm, räcker det eller ska man lägga ner idén ?
Tack för att ni orkat läsa hela min text
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ang tilluften tror jag att det inte är några problem. Beträffande ev tätning av rökkanalen i skorstenen så vet bara att jag själv endast använt stålrör (flexibel rostfri slang). Mest av den anledningen att man rätt enkelt gör det jobbet själv, se bara till att slangen inte skadas under arbetet, Några restriktioner har jag inte fått på någon av mina två installationer. Att glidagjuta, eller "dra" skorstenen är fördelaktigt om pipan är för liten att sätta slang i. Det går bort en del "rymd" pga att den är rund.
Jag inbillar mig även att slangen garanterar ett gott resultat på en gång.
Inga torktider, ev bruk som inte fäster etc.
Rådgör med sotaren om du bör dra eller om det är ok med slang,
Din luftörflyttare kommer med allt att dömma fungera, men kanske inte så gott som man tänker sig. Alltid kul att testa, Använd en termostatstyrd fläkt så att den inte går hela tiden, och så du kan välja vid vilken temp den skall starta. Annars blir det ingen luft kvar inne där du vill ha den. Är fläkten för kraftig kan du även riskera att få drag från tilluften.
Good luck!
/Norre
Jag inbillar mig även att slangen garanterar ett gott resultat på en gång.
Inga torktider, ev bruk som inte fäster etc.
Rådgör med sotaren om du bör dra eller om det är ok med slang,
Din luftörflyttare kommer med allt att dömma fungera, men kanske inte så gott som man tänker sig. Alltid kul att testa, Använd en termostatstyrd fläkt så att den inte går hela tiden, och så du kan välja vid vilken temp den skall starta. Annars blir det ingen luft kvar inne där du vill ha den. Är fläkten för kraftig kan du även riskera att få drag från tilluften.
Good luck!
/Norre
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Värmeförflyttare är förhållandevis vanligt och inte alls någon dum idé. Finns tom färdiga paket att köpa för det hos ventilationsbutikerna. Se bara till att intaget Jag hade inte gjort någon (eventuellt ful) tratt, utan nöjt mig med ett smäckert ventilationsgaller i passande stil med huset i övrigt.
Ang. glidjutning finns det ett jättebra tråd här på forat, läs den om det är vad du vill göra. Jag tror att det är en bra väg att gå för många äldre skorstenar.
Det där med pluggningen är jag inte helt med på. Kommer alltså samma gamla kanal dels vara tilluftskanal med ett "lock" på och ovan locket vara rökgång för kaminen? Är väl kanske inte omöjligt, men tänk på att du troligen vill ha en sotningslucka nederst i kanalbotten när den används till eldning. Dessutom känns det väldigt viktigt att det blir tätt emellan dessa system, annars blir det ju lite av kortslutning av rökkanalen (men du lär med ejektorverkan få väldigt bra drag).
Om du skissar upp vad du planerar kanske det blir mer överskådligt för de som läser tråden.
Ang. glidjutning finns det ett jättebra tråd här på forat, läs den om det är vad du vill göra. Jag tror att det är en bra väg att gå för många äldre skorstenar.
Det där med pluggningen är jag inte helt med på. Kommer alltså samma gamla kanal dels vara tilluftskanal med ett "lock" på och ovan locket vara rökgång för kaminen? Är väl kanske inte omöjligt, men tänk på att du troligen vill ha en sotningslucka nederst i kanalbotten när den används till eldning. Dessutom känns det väldigt viktigt att det blir tätt emellan dessa system, annars blir det ju lite av kortslutning av rökkanalen (men du lär med ejektorverkan få väldigt bra drag).
Om du skissar upp vad du planerar kanske det blir mer överskådligt för de som läser tråden.
Hej
Du fårstår precis vad jag tänker
Efter att jag skrivit och börjat fundera på riktigt ( tror att det är tävlingsmänniskan innom mig) Kom jag faktiskt på att sotningskanal är en bra grej. Bättre att låta kanalen gå till källaren fortsättningsvis med, smidigare att låta sotet trilla ut där nere när man rensar pipan.. Såg tråden om glidgjutning, faaan då var jag inte först med den idén heller
Tillluften får jag väl kanske ta upp ett hål i golvet till eller så tar jag nästa kanal i skorstenen till det, tänk vad smidigt om det hade fungerat att suga tilluft uppifrån, då slipper jag dra rör i källaren, men det är väl bara till att glömma...
Du fårstår precis vad jag tänker
Varför vill du ta tilluften från källaren? Att ta tilluften utifrån genom intilliggande kanal lär ha förutsättningar att skapa problem med draget. För det mesta fungerar det annars bra att ta tilluften direkt från rummet. Enklare är det också.
Erik
Erik
Nja, tänkte inte ta tillluften från källaren. Från källaren har jag tänkt att ta ett rör ut genom ytterväggen. Min första tanke var att nyttja kanalerna i skorstenen som går ner till källarplan för att slippa borra stora hål i golvet. Att ta luften innefrån vill jag inte, då måste det sugas in nu luft i huset som kaminen blåser ut i skorstenen..
Mängden luft som kaminen gör av med är ganska liten jämfört med vad ett ventilationssystem drar ut. För att inte tala om en köksfläkt. Om det är ett hyfsat nytt och tätt hus med mekanisk ventilation kan det bli problem med draget när man tänder sägs det, men annars är det något av att lösa ett ickeproblem. Det gör varken skada eller nytta på plats, men det komplicerar installationen.
Erik
Erik
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Hm, att flytta värmen neråt låter fel väg,ta istället ett lite större rör,nån annanstans i huset och sug upp den relativt kalla luften ca 30 cm från golvet i källaren och blås upp den,rör 75 mm,är inte mycket,minst 125 och en bra kanalfläkt m tyristor blir bättre.
Om man gör så så suger det in ännu kallare luft i våran redan kalla källare. Jag hade tänkt att försöka få ner lite utav värmen dit ner och då kommer det nog komma upp i det drag vi har från källaren lite varmare luft. Därför är det oxå av stor vikt att att kaminen inte suger mer luft från huset, för luften den kommer att ta sugs in i halvtäta dörrar mm i källaren... Tänkte kolla erfarenheter av att flytta värme neråt.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Dumheter, du flyttar bara ner värmen från huset i övrigt,och upp med den kalla luften
Följande mastodonttråd är läsvärd:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html#97
I inlägg 97 visas en värmeförflyttare som är lite utöver vanliga.
Jag tror också att rätt metod borde vara att blåsa den varma luften nedåt hellre än att blåsa kall luft uppåt. Båda delarna innebär att man motverkar luftens naturliga strävan att stiga om den är varm. I en ideal värld skulle det inte spela någon roll vilket man gjorde, men om huset är otätt misstänker jag att det blir effektivare att blåsa ner varmluft än att blåsa upp kalluft.
Den som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men det är om huset är mycket tätt och har forcerad ventilation som man har nytta av att ta tilluft utifrån. Jämför hålen för kaminens tilluft med ett ordinärt ventilationsrör. Är huset otätt kommer det att dra in kalluft genom otätheter med eller utan kamin, och det lilla extra som kaminen drar ut är inte märkbart i sammanhanget. Problemet åtgärdas bäst med tätningslister och inte med extern tilluft till kaminen. Det är både billigare, enklare och bättre.
Erik
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html#97
I inlägg 97 visas en värmeförflyttare som är lite utöver vanliga.
Jag tror också att rätt metod borde vara att blåsa den varma luften nedåt hellre än att blåsa kall luft uppåt. Båda delarna innebär att man motverkar luftens naturliga strävan att stiga om den är varm. I en ideal värld skulle det inte spela någon roll vilket man gjorde, men om huset är otätt misstänker jag att det blir effektivare att blåsa ner varmluft än att blåsa upp kalluft.
Den som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men det är om huset är mycket tätt och har forcerad ventilation som man har nytta av att ta tilluft utifrån. Jämför hålen för kaminens tilluft med ett ordinärt ventilationsrör. Är huset otätt kommer det att dra in kalluft genom otätheter med eller utan kamin, och det lilla extra som kaminen drar ut är inte märkbart i sammanhanget. Problemet åtgärdas bäst med tätningslister och inte med extern tilluft till kaminen. Det är både billigare, enklare och bättre.
Erik
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Om man räknar lite på det så blir slutsatsen att det blir effektivare
att suga den kalla luften från källaren och blåsa upp den,
Jag har monterar flera såna,även i stora industrilokaler
Men,var och en måste ju följa sitt darma
att suga den kalla luften från källaren och blåsa upp den,
Jag har monterar flera såna,även i stora industrilokaler
Men,var och en måste ju följa sitt darma
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Bosse, jag skall inte montera någon fläkt utan undrar bara av intresse varför det skulle bli effektivare. I en stor industrilokal kan jag tänka mig att ett större massflöde luft kan transporteras i samma rör om den är kallare, men det borde inte vara ett argument i ett hus. Sedan borde husets otäthet göra det mindre effektivt att suga kalluften nerifrån då man skapar ett något större undertryck där då. Detta borde å andra sidan inte vara ett argument i en stor industrilokal. Jag spekulerar bara så förklara gärna och rätta mig om jag har fel.
Erik
Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
..man får tag i kallare luft(större delta temp) om man suger nere vid golvet än uppe vid taket därför att
den luft man skulle blåsa ner helst vill stiga upp omedelbart,golvet håller sin temp låg,och
inblandningen uppe är dominerande. Man får ett system som arbetar med större temp-skillnader .
Undertrycket i källaren är helt försumbart eftersom jag räknar med en öppen dörr/trapp
den luft man skulle blåsa ner helst vill stiga upp omedelbart,golvet håller sin temp låg,och
inblandningen uppe är dominerande. Man får ett system som arbetar med större temp-skillnader .
Undertrycket i källaren är helt försumbart eftersom jag räknar med en öppen dörr/trapp