1 695 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Välja vedpanna
Installerade en ny Viadruspanna förra hösten men efter att ha spenderat halva vintern i pannrummet å andra halvan i ett kallt hus så har jag nu bestämt mig för att innhandla en ny panna!
Min fråga är vad ska man välja? Priset är inte så viktigt utan jag vill ha en bra panna så jag slipper ångra mig en gång till!
Min fråga är vad ska man välja? Priset är inte så viktigt utan jag vill ha en bra panna så jag slipper ångra mig en gång till!
Tror att det finns ett antal olika trådar här på forumet och andra forum om vilken panna som är bäst. Det är klart vill man lägga en 60-70k så får man en bra panna eller runt 40 -50 finns väl en del också.
Jag snålade till det lite och köpte en billig - men det visade sig att det inte var fel på pannan utan mig, det gäller att veta hur pannan fungerar och att inte ge sig utan att lära sig pannan. Nu efteråt tycker jag faktiskt den är helt ok, men följer man instruktionsboken så går det inte så bra, fast det beror ju väldigt mycket på hur systemet är utformat. Tycker nog att du ska ge pannan en chans till, finns mycket trådar här om Viadrusen, och sådana som kan just den pannan .
Jag snålade till det lite och köpte en billig - men det visade sig att det inte var fel på pannan utan mig, det gäller att veta hur pannan fungerar och att inte ge sig utan att lära sig pannan. Nu efteråt tycker jag faktiskt den är helt ok, men följer man instruktionsboken så går det inte så bra, fast det beror ju väldigt mycket på hur systemet är utformat. Tycker nog att du ska ge pannan en chans till, finns mycket trådar här om Viadrusen, och sådana som kan just den pannan .
Jag har tre 500 liters tankar med förrådsberedare på 120 liter i varje. Byggde ett nytt garage å passade på att göra ett pannrum på en gång där så jag har två 500L ute i garaget å värmer garaget med ett glykolfyllt slutet system som jag kör genom ena förrådsberedaren vilket fungerar riktigt bra. Nästa fel vi gjorde var att göra en egen kulvert. Med facit i handen var väl det ett misstag med.. Hade även tänkt byta den för övrigt.. garaget är på 110 kvm medans huset är på ungefär 170 kvm. Men visst handlar mycket om att elda rätt men samtidigt vill jag inte chansa å stå där ute å svära åt att jag inte gjorde något åt det..
Med så liten ackvolym så får du titta på pannor med max vedvolym på ung 120liter, om du inte planerar att utöka ackvolymen senare..
Att hitta lämplig panna för just dig är ju ganska svårt, men det finns många trådar här som tar upp just detta ämne..
Finns ju även en bra tråd här som beskriver hur man gör en vidaruspanna användbar, om man är lite händig så skulle ju det kunna vara ett alternativ med..
Att hitta lämplig panna för just dig är ju ganska svårt, men det finns många trådar här som tar upp just detta ämne..
Finns ju även en bra tråd här som beskriver hur man gör en vidaruspanna användbar, om man är lite händig så skulle ju det kunna vara ett alternativ med..
Att jag måste öka på ackvolymen är jag medveten om.. Funderade på om det skulle gå att göra något av min gamla oljetank som jag har i källaren eller om det är lika bra att köpa en ny, den är för övrigt på 3 kbm. Hade en här som räknade på vad jag skulle behöva å han kom fram till en panna på 50 kw och 3300l i ackvolym. Då räknade han på ett energibehov på 10000 kwh i garaget och 25000 kwh till huset.
Det finns flera här på forumet som använder gamla oljetankar som ackumulatorer. Läs tråden om överrtycksfritt system i biobränsleavdelningen på forumet. Själv har jag en oljetank på 3 kbm + en på 2,5kbm nere i källaren just nu. Dom står och väntar på att jag skall sätta dit lite anslutningar så att dom kan få tjänstgöra som ackumulatortankar åt mig.
Tack för svaret! Då sparade jag in lite på att slippa köpa en ny då!
Men tillbaka till min fråga då! Vad skulle ni välja för panna om ni fick välja idag?
Jag var inne på en Solo Innova 50, men då tänkte jag att när man ändå är i farten så kan man väl lika gärna köpa en som är lambdastyrd men priset vart ju ett helt annat på då! 71970 + moms!
Ska man lägga ut så mycket pengar så känns det väl som det finns andra pannor som är ännu bättre, typ Fröling och ETA..
Men tillbaka till min fråga då! Vad skulle ni välja för panna om ni fick välja idag?
Jag var inne på en Solo Innova 50, men då tänkte jag att när man ändå är i farten så kan man väl lika gärna köpa en som är lambdastyrd men priset vart ju ett helt annat på då! 71970 + moms!
Ska man lägga ut så mycket pengar så känns det väl som det finns andra pannor som är ännu bättre, typ Fröling och ETA..
Klicka här för att svara