2 580 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hjälp med val av element
Som rubriken lyder. Jag behöver hjälp med att få tag på ett element som kan värma upp riktigt bra. Stugan är på 35m2, dåligt isolerad och med 2 glas fönster. Jag har kamin som värmer bra men jag vill kunna få upp tempen när det är 10-15 minus grader och gärna så att det går utan att behöva elda. Så finns det att få tag på? Olja eller el? Länka gärna till nån sida.
Med andra ord, jag är inte ute efter ett energi snålt element då de kanske handlar om Max 5 dygn per vinter utan jag ska ha ett element som värmer utav h...vete
Med andra ord, jag är inte ute efter ett energi snålt element då de kanske handlar om Max 5 dygn per vinter utan jag ska ha ett element som värmer utav h...vete
Redigerat:
Ett element med fläkt borde ju va bäst.
Typ dessa
http://www.jula.se/konvektorelement-med-flakt-750-1250-2000-w-411090
Eller en byggfläkt.
Det kör grannen med på landet i ungarnas rum. Varmt på några minuter. Sen får man såklat slå på de vanliga elementet å då skulle jag valt olja, behagligare klimat samt minskad brandrisk.
Typ dessa
http://www.jula.se/konvektorelement-med-flakt-750-1250-2000-w-411090
Eller en byggfläkt.
Det kör grannen med på landet i ungarnas rum. Varmt på några minuter. Sen får man såklat slå på de vanliga elementet å då skulle jag valt olja, behagligare klimat samt minskad brandrisk.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tillverkare brukar rekommendera 70 W/kvm. Det innebär 2450 W till 35 kvm. Går du upp lite mer så går det fortare att värma. Tänk på att du kan belasta en 10A säkring med max 2300W kontinuerligt. Se till att få element med elektronisk termostat. De är inte termostaten som är det dyra i dagsläget. Personligen skulle jag inte vilja ha element med fläkt på grund av ljudet. Jag föredrar oljefyllda, men det har inte så stor betydelse.
Erik
Erik
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
fast just det elementet tror jag att jag vill avråda ifrån. Jag köpte 2 sådana (de ser bara nästan ut som JULA elementet, men jag tror det är en tidigare årsmodell på mina). Jag hade dem som tillskottsvärme när vi renoverade och hade värmen avstängd i halva huset.Noseone skrev:
Fläkten i dem höll i 2 resp. 3 veckor. Sedan fungerade de iofs bra som vanliga element. Fläktmotorn var av sanslöst dålig kvalitet, när man tittade på motorn så påminde den om sådana där som man får linda själv i "den lille elektrikern" och andra liknade leksaker.
fast de kan ju ha piffat upp inte bara det exteriöra på dem, mina är inte exakt likadana.
En 3-fas byggfläkt som du kopplar in på spis uttaget när du kommer till stugan, så har du varmt enkelt och snabbt. 
Okej de blir nog ett element med fläkt det verkade faktiskt ganska smart. Så man snabbt får upp värmen och sen kanske ett fast 2000W olje element, de gör nog susen, jag kan ju trots allt elda också men man vill ju vara säker att man inte vaknar av att det är 10- inne
ja ska be elektrikern lägga dit en 12ampärs säkring när han byter elcentral.
Ett löst element med fläkt + 2st 1000 W oljeelement skulle nog jag hellre välja. Du kan då lättare placera dem så det minskar kallras. Bättre med flera mindre än 1 stort element om du skall få komfort.
Kolla blocket.se
Där sälje mycket element, om du skiter hur de ser ut kan du få dem nästan gratis.
Kolla blocket.se
Där sälje mycket element, om du skiter hur de ser ut kan du få dem nästan gratis.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden