5 446 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Vikt på skorstensrör
Ev. ska jag byta till fjärrvärme och därför skall den gamla pannan bort (dålig).
Pannan är en liten ctc och skorstenen ett isolerat plåtrör. Röret bör vara ca 8 meter.
Hur i hela friden tar man bort pannan, då skorstenen (röret) verkar stå ovanpå pannan?
Och hur gjorde de iså fall, när de bytte panna?
Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur man skall hålla rökröret uppe medan pannan ta bort och ett stöd fixas för rökröret.
Pannan är en liten ctc och skorstenen ett isolerat plåtrör. Röret bör vara ca 8 meter.
Hur i hela friden tar man bort pannan, då skorstenen (röret) verkar stå ovanpå pannan?
Och hur gjorde de iså fall, när de bytte panna?
Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur man skall hålla rökröret uppe medan pannan ta bort och ett stöd fixas för rökröret.
Svetsa fast stag på skorstens röret . Stagen måste stå mot golvet ja pulande lär det bli om hela röret vilar på pannan, annars får du riva skorstenen upp ifrån taket och neråt. Nej inte erfarenhet av just skorstensrör men lite andra rör har jag plockar ner som inte varit helt självklara från början hur de skulle tas bort =)
Är det inte bara att lyfta bort röret då? Det gjorde jag i samband med att skorstenen revs. Kan inte minnas att det var speciellt besvärligt heller. Vi drog upp ungefär halva röret och kapade sedan (nästan helt igenom, fäll som en flaggstång).

Klicka här för att svara