2 475 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fjärrvärmemodul eller inte till FLVP?
Funderar på att bygga med LB-hus och då är det NIBE F750 som gäller med 180 liters beredare. Men om man vill koppla in fjärrvärme så blir det istället F370 med FJVM 220 som gäller. Några spontana tankar vad som är bäst?
Ska ta reda på vad anslutningsavgiften är för fjärrvärmen.
Huset är Classic 135.
Ska ta reda på vad anslutningsavgiften är för fjärrvärmen.
Huset är Classic 135.
Redigerat:
Jag har själv haft dessa tankar, kom fram till att den fasta avgiften för Fjärrvärmen var för hög i förhållande till det lilla uttag av fjärrvärme som jag behöver, det är ju bara toppeffekten som behövs vilket inte behöver betyda särskilt många kWh. I vårt fall en fast avgift på 3925 kr/år. Toppar jag med 3000 kWh så blir det 0,61 öre rörligt + 1,31= 1,92 kr och det är ju en bit över elpriset. Ska du dessutom räkna in anslutningsavg också så blir det ännu dyrare med fjärrvärmen.
Kan finnas olika pristariffer med olika fasta avgifter och lägre/högre rörligt pris. Behovet av spets-el skiljer sig också ganska mycket mellan Skåne och Norrland. Mycket beror då på hur hög anslutningsavgiften blir. Fördelen med F370+FJVM220 är obegränsad varmvattenkapacitet i huset. Annars ligger max på ca 200-250 liter 40-gradigt vatten.
Klicka här för att svara