Hej!

Vi har nu ett litet tag bott i vår sutterängvilla.
På ovanvåningen har vi en insatskamin i en teglad eldstad. När vi eldat på lite sprider sig en fin och ljuvlig värme på hela våningen som är nästan 100kvm.
Och kaminen håller sig varm i nästan två dygn efter.

I princip skulle jag kunna värma hela övervåningen med enbart kaminen.

Men! På nedanvåningen råder det kyla. Hit når aldrig den fina värmen. Och det känns lite tråkigt när kaminen verkligen skulle kunna värma även här.

Jag kanske är helt crazy här, men skulle det finnas något hyfsat enkelt sätt att få ner värmen? Ventilationskanaler med fläkt? Någon sorts vattenburet rör med cirkpump?
Tips? :)

Att mot naturlagarna flytta värmen nedåt blir inte så lätt, dessutom krävs det en rejäl fläkt för att flytta den aktuella volymen luft. En del säger att man ska göra tvärt emot, dvs. flytta den kalla luften från undervåningen till övervåningen och därmed tvingas den varma luften nedåt. Skulle vilja se det funka i praktiken med nån märkbar effekt.... Har själv en värmeflyttare från pax från tv-rum med kakel ugn genom en vägg till köket, funkar sådär.

Om du vill lägga ner lite jobb så går det ju att byta ut insattsen till en vattenmantlad insatts, men jag vet ju inte hur ditt övriga värmesystem ser ut. Är det vattenburet går det ju med en acktank att värma hela huset.
Då går den mesta av värmen till vattnet istället för ut i luften, men det kommer fortfarande att spridas en härlig värme runt kaminen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.