Byggde ut sommarstugan för ett par år sedan. Grunden är platta på mark. Strax innan vi skulle gjuta slängde vi i golvvärmerör, lite på vinst och förlust, utan att ha någon närmare plan på vad de skulle kopplas till. Resten av huset värms med elradiatorer.

Det börjar nu bli dags att få till en värmekälla. Tillgängligt utrymme är rätt begränsat. Jag har funderat ihop följande skiss, tror ni den skulle funka?

Hinken är mest för att ge en ide av att det är ett helt öppet system, ska nog kunna hitta ett kärl med lämpligare form.

Det jag är mest fundersam över är om trycket på sugsidan av pumpen blir för lågt.

• elpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen klarar nog utan problem att cirkulera vattnen, du har ingen större höjdskillnad.
Däremot hade jag nog valt ett slutet system med ett litet (12 liter) expansionskärl då du slipper fylla på vatten och även minskar luftmängden i systemet.
Är grunden isolerad ? Tänk på frostrisken när du väl fyller systemet, troligtvis måste du antingen tömma systemet på hösten eller köra patronen året om med underhållsvärme.

När du beskrev att du slängde in golvvärme fick jag en galen tanke om att koppla in en billig luft/vatten värmepump typ poolvärmare för att värma stugan billigt, nackdelen är det tar plats utomhus och du blir tvungen att antingen tömma slingan eller ha i frostskydd vintertid (Vet inte hur långt ner poolvärmarna är effektiva/går att köra).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.