Tänkte installera en braskamin i en liten stuga på 20 kvm. Den får gärna vara liten i både mått och effekt så man kan elda en stund (för mysfaktorn) utan att det blir bastu på en gång.

Någon som har ett förslag på kamin eller lämplig effekt? Har tittat lite på Morsö 1410 för knappt 5000 kr. Passar både plånbok och stuga.

Vi kikade faktiskt på den. Tyvärr är det bakåtanslutning och jag hade nog velat gå med rökröret uppåt. Skulle förstås skrivit det i första inlägget. Den skulle nog hamna för långt från väggen.

Den minsta och enklaste kanin jag sett är "Laxen"
http://www.vedkaminer.nu/

Jag tror inte att det finns kaminer som har så låg effekt att du kan elda länge i en 20 m² stuga. Jag vet att Morsø 1410 på en kort stund kan göra det för varmt i min pappas stora vardagsrum.

Avemo skrev:
Den minsta och enklaste kanin jag sett är "Laxen"
De där var ju fina! "Öringen" en bit längre ned är ännu mindre och helt i gjutjärn, kolla på vikten så syns det :)

Tänk på att det behövs ett brandskydd bakom kaminen som tar plats åxå. Morsö 1452 är en mindre täljstensspis med det nya förbränningssystemet och som kan stå 15 cm från trävägg och som det är kampanjpris på just nu. Morsö och Josef Davidssons har även "barnspisar" som är fullt brukbara om man ids klyva småved.

• barnspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är murad med blåbetong så ngt extra skydd har jag inte tänkt mig. Nej kaminen måste kunna svälja minst 30 cm ved.

När jag läst om skorsten så hittar jag att man kan (ska?) använda halvisolerat rör inne och sen övergå till helisolerat i bjälklag. Hur funkar det att använda helt oisolerat rör inne och sen övergå till helisolerat? Tittade på Avemos förslag ovan och de var riktigt trevliga. Hade varit trevligt med en liten glaslucka men man kan inte få allt kanske. Iaf så fanns rör som tillbehör och kostade inte många slantar. Men frågan är om det funkar att övergå till modulskorsten med dessa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.