finns det något smidigt och bra sätt att hålla kvar vattnet i ackumulatortankarna (2x 1500 liter)?

jag har planer på att dra om alla rör i mitt värmesystem och skulle behöva lossa dom nedersta anslutningarna på tankarna.
Vill helst slippa tömma tankarna dels pga att det är synd att tappa ur 3 kubik syrefritt vatten men också dels för att vi har en liten brunn på berget med självtryck och får vara försiktig så man inte tömmer brunnen tillfälligt och får en luftficka i ledningen. (hände sist vi fyllde upp systemet)

min tanke var att sätta en tillfällig propp/kulventil i dom övre anslutningarna och hoppas på att vacuumet håller kvar vattnet, vad tror ni?

koppla loss och sätt dit kulventiler,.. snabbare än blixten så är det klart sen :)

är det inte ett jävla vattentryck längst ner i tankarna? expansionskärlet 5m upp.
jag har ingen golbrunn där tankarna står så vill helst slippa en massa onödigt vattenslabb och klantig som man är så fumlar man väl när man ska dit med kulventilen och översvämmning i källaren :P

3 kubik i källaren utan brunn blir inte roligt!!!!!
Det blir ett vakum men inget som håller kvar vattnet det rinner ändå ut men betydligt saktare.
Så det e bara att vara snabb med nya kulventilersom gäller antar jag.
Lycka till:-

jag har givetvis golbrunn i pannrummet bredvid men blir ändå inte roligt :P

ja att det rinner ut lite gör ju inget, bara se till att ha en stor balja eller ränna under, bara orolig att det ska bli en stråle alá brandpost när kopplingen lossnar.

jag hade tänkt låna hem en sån där frysmaskin och montera kulventiler på andra ställen men det funkar väl inte på en r32 stos som sticker ut 5 cm på tanken.

Har du inga tunnor/behållare att ta upp spara vattnet i ? Kan du ju åter fylla en del iallafall..

njae, jag skulle ju kunna fixa 200 liters oljefat men det är ju lite söl med att tvätta och pumpa vatten fram o tillbaka men visst är det möjligt.

ingen som gjort nåt liknande? har hört dom som bytt elpatroner utan att tappa eller stänga av nånting men det måste gå undan :D

• Gilla
Mareng2000
  • Laddar…
Bara du hittar rätt gängor direkt så tror jag att det inte blir så mycket spill.
Ha kulventilerna öppna så blir det inte så stort motstånd innan du fått skruvat på ett par varv.
Hur gör man med gängtätningen i sånt fall?

Ta lärdom nu och sätt dit många kranar :D

Kan du ta en tank i taget och strypa så nära tanken som möjligt så kanske du kan sätta dit en kran jättesnabbt utan att bli för blöt :D

jajjemen, nu blir det avstängningskranar överallt. jag påpekade det för rörkrökarn men tydligen ville han inte lyssna.. jag är så less på det här halvdana systemet, man måste tydligen göra allting själv för att det ska bli rätt. ta lärdom av DET ni andra :D

problemet med det hela är att jag inte riktigt kan stänga av tankarna oberoende av varandra då radiatorreturen också är inkopplad på nedre tankanslutning mellan den ena tanken och avstängning. men det är lätt fixat med en såndär frysgrunka.

kan ingen svara på HUR stort tryck/flöde det blir om jag lossar på en r32 koppling längst ner på en 1500 liters tank som är ca 170cm hög?

kickassford skrev:
kan ingen svara på HUR stort tryck/flöde det blir om jag lossar på en r32 koppling längst ner på en 1500 liters tank som är ca 170cm hög?
Jag bytte från gängtape till lin på dykrören till mina tankar utan att tömma. Tror de är 3/4" och det sprutade duktigt. Ändå hade jag en färdig-linat dykrör så det gick rätt snabbt. Men jag blev riktigt blöt. Särskilt när man närmade sig botten på tanken. Jag kan bara tänka mig hur mycket ditt kommer spruta. Sen kan du ge dig fan på att du får fumla ett tag för att det ska ta gänga.

Tipset är att tömma så att du inte ha något vatten i expansionskärlet och röret till det först. Då minskar ju trycket ner till ca 1.7m vattenpelare i botten av tanken(din mätare sitter rätt högt så den borde bara visa ca 0.5mVP(höjdskillnaden från mätaren till vattennivån)). Du kan ju behöva lufta elementen då förstås.

nej jag kommer montera ventiler på det mesta innan jag tömmer systemet mha en sån där frysgrunka just för att slippa lufta element mm. men självklart kommer kommer jag tappa ned till tanknivå, det är bara ca 150 liter,

men som du säger så har jag ju kvar en 1.7m vattenpelare men det i kombination med att man proppar igen dom övre anslutningarn och öppnar tappventilen (r10) på tanken tills vacumet håller kvar vattnet så borde det inte forsa ut iaf ?

Redigerat:
Sätter du kranarna en bit ut kan du ju frysa rören

kickassford skrev:
nej jag kommer montera ventiler på det mesta innan jag tömmer systemet mha en sån där frysgrunka just för att slippa lufta element mm. men självklart kommer kommer jag tappa ned till tanknivå, det är bara ca 150 liter,

men som du säger så har jag ju kvar en 1.7m vattenpelare men det i kombination med att man proppar igen dom övre anslutningarn och öppnar tappventilen (r10) på tanken tills vacumet håller kvar vattnet så borde det inte forsa ut iaf ?
Gör du som du tänker här blir det helt odramatiskt om du bara har möjlighet att lossa nedre anslutningen snabbt och resolut. Gäller självklart att ha delarna som ska dit redo, hindras bara luft att komma in någonstans blir det bara ett "kluckande" när man gör såna här övningar även med högre vattenpelare. Sämsta man kan göra är att börja vela när man lossar, dit med grejorna bara.

jag kan/vill inte sätta kranarna längre ut så frysning är inget alternativ. bifogar två bilder på hur det ser ut idag och hur jag har tänkt koppla. (dom svarta rektanglarna är kulventiler, det röda är det nya röret från laddpaketet)

anledningen är att jag vill bygga in rören i isoleringen och slippa två rör på golvet

• 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 006_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.