4 237 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Bergvärme installation
Sida 1 av 2
Vi har en lokal på 1000 kvm på 2 delar. Finns det redan fjärrvärme installerat, men dyrt
Vi funderar på att installera bergvärme, den aktuella delen som skall uppvärmas är på 350 kvm.
Min fråga
hur mycket behöver vi borra till hela lokalen alt till den aktuella delen?
Tack på för hand
Vi funderar på att installera bergvärme, den aktuella delen som skall uppvärmas är på 350 kvm.
Min fråga
hur mycket behöver vi borra till hela lokalen alt till den aktuella delen?
Tack på för hand
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Enklaste svar på frågan om hur mycket hål du behöver får du nog om du anger hur mycket energi ni förbrukar idag. Ytangivelsen säger ganska lite om man inte vet hur bra isolerat det är.
Den trista sanningen är väl att det inte finns någon rimlig avkastning
på ett sådant byte. Förbrukar ni 40MWh/år & lyckas minska energikostnaden
med 15öre/kWh har ni 6000 spänn om året att investera för.
Jag har gjort bytet själv men jag betalade 810kr/kWh + 4000kr/år i fast
avgift.
på ett sådant byte. Förbrukar ni 40MWh/år & lyckas minska energikostnaden
med 15öre/kWh har ni 6000 spänn om året att investera för.
Jag har gjort bytet själv men jag betalade 810kr/kWh + 4000kr/år i fast
avgift.
Våran beräknad årsförbrukning 164,226 MWh + fast avgift på 20 000 per år. Den förbrukningen är för hela 1000 kvm där drygt 550 kvm är med oisolerat tak.Slacker32 skrev:
Menar du 164 MWh + 226 kWh eller 164 226 MWh? Antar det första, annars kanske du skulle fundera på att bygga ett kärnkraftverk?qassim skrev:
Men nu tycker jag du jämför äpplen med päron. Förut talade du om att värma upp 350m2 med bergvärme. Nu talar du om hur stor förbrukningen är på 1000m2 varav 550m2 med oisolerat tak. Det är ju ganska intetsägande om det inte är den ytan du tänkte konvertera till bergvärme.
Borde det inte vara att isolera bättre som först åtgärd oavsett uppvärmnings system?
Hur stor yta har du idag uppvärming på?
550 kvm med oisolerat tak, vilken temp håller du där, hur stor är värmeförbrukningen där?
350 kvm som du vill konverteram hur stor är värmeförbrukningen där?
Resterand 100 kvm, vilken temperatur håller du där, hur stor är värmeförbrukningen där, hur ser isoleringen ut?
Om du håller en del värme där det är oisolerat tak så lönar det sig betydligt mer att isolera upp det än att konvertera kontorsdelen till bergvärme. Det är även bättre att tillägsisolera kontorsdelen först.
550 kvm med oisolerat tak, vilken temp håller du där, hur stor är värmeförbrukningen där?
350 kvm som du vill konverteram hur stor är värmeförbrukningen där?
Resterand 100 kvm, vilken temperatur håller du där, hur stor är värmeförbrukningen där, hur ser isoleringen ut?
Om du håller en del värme där det är oisolerat tak så lönar det sig betydligt mer att isolera upp det än att konvertera kontorsdelen till bergvärme. Det är även bättre att tillägsisolera kontorsdelen först.