Hej på er..

Jag ska byta ut min gamla cirk. pump mot en ny då den gamla är helt slut.
Jag ska i samma veva byta ut alla gamla rörkrökar och ventiler kring pumpen.
Men jag blir inte redigt klok på hur det hänger ihop.

Det sitter totalt 3 olika ventiler på rören kring pumpen.
Först en precis på utgående från pumpen, fungerar som någon form av strypning?
Utöver detta så finns det en ventil per anslutningspunkt på huvudkretsen.
Jag antar för att kunna göra service på pumpen utan att behöver tömma hela systemet.

Jag vill byta ut allt detta pga allmänt dålig kondition.

Så min undrar är först och främst, har jag rätt angående mitt antagande att den första ventilen efter pumpen funkar som en strypning och är det i sådana fall nödvändigt?

Jag har tänkt att montera dit en grundfos alpha 2 pump, alla element har termostater.
Handjagad shunt än så länge.

Grundfos pumpen ligger om jag fattar det rätt och känner av motståndet i kretsen och anpassar varvtal efter det. Sabbar inte den första ventilen funktionen på pumpen då?

• 2012-04-03 13.50.56.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-03 13.50.18.jpg
    Skapa konto
  • 2012-04-03 13.50.38.jpg
    Skapa konto
Du har rätt om den nya pumpen... men skulle nog snegla på en wilo ditto,

Ta du bort ventilen när du byter pump, den tillför inget öht. Det är bra att välja en tryckstyrd pump som Alpha eller en motsvarande tex Wilo.

Vad är det som är så dåligt med rören runt pumpen, byter man inte vatten så rostar det inte inifrån, att det ser skabbigt ut på utsidan går ordna med stålborste och färg.

Protte

Ventilen precis över pumper verkar vara en växlingsventil (man kan välja vilken krets man ska köra mot, har ingen funktion eftersom det bara är en krets), går att plocka bort.
Sedan så skulle jag försöka byta ut alla kilslidventiler (t.ex. den som sitter strax efter pumpen, även den som sitter på det vitisolerade röret), anledningen är att det är stor risk att gamla kilslidventiler inte stänger tätt (om dom ens går att röra).

OT! Bra att du har en brandsläckare, är det en pulver så måste man vända på släckaren 1-2ggr/år och höra att pulvret "rinner", om det inte gör det så kan man knacka på borten med handflatan/gummiklubba medans man håller släckan upp-å-ner.

Tack för alla svar!

Pumpen är beställd redan, den kommer på fredag.

Det som fick mig in på iden att byta ur rören var väl det att ventilerna läcker lite kring axlen vid vredet.

Planen ser ut så här nu.
Ta bort ventilen efter pumpen och ersätta den med nytt rör, byta ut de två kilslidsventilerna men behålla övriga rör så långt det är möjligt.

Vilken typ av ventiler är lämpligt att sätta dit, vanliga kulventiler?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.