10 558 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
IVT490 inställning för varmt
Hej
Jag behöver råd tips angående min frånluftspump som beter sig konstig.
Bor i en tvåvånings parhus på 125kvm. Huset är byggt 1990.
Har ställt in shuntventilen i automatläge och värmekurvan på 4.0.
Vilket ger mig en framledningstemperatur GT1=46,1 (27,6)
Och utetemperatur GT2=9,3.
Inne temp=25. Vilket jag inte har fått ner till 22.
Tacksam för all hjälp och tips man kan få.
Jag behöver råd tips angående min frånluftspump som beter sig konstig.
Bor i en tvåvånings parhus på 125kvm. Huset är byggt 1990.
Har ställt in shuntventilen i automatläge och värmekurvan på 4.0.
Vilket ger mig en framledningstemperatur GT1=46,1 (27,6)
Och utetemperatur GT2=9,3.
Inne temp=25. Vilket jag inte har fått ner till 22.
Tacksam för all hjälp och tips man kan få.
Hej! Om GT1 fortfarande ligger mycket över börvärdet så får du väll kolla så att shuntventilen inte har fastnat.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Om du går in på IVT:s hemsida finns en manual att ladda ner.
Temperaturen kan justeras under menyn "HÄR STÄLLER DU IN VÄRMEN I HUSET"
(tryck på högerpil 1 ggr)
Det allra bästa för din del är att du läser igenom manualen och försöker dig att förstå hur värmepannan fungerar.
Om du fortfarande ej får till det som du vill kanske det är läge att tillkalla service .
Temperaturen kan justeras under menyn "HÄR STÄLLER DU IN VÄRMEN I HUSET"
(tryck på högerpil 1 ggr)
Det allra bästa för din del är att du läser igenom manualen och försöker dig att förstå hur värmepannan fungerar.
Om du fortfarande ej får till det som du vill kanske det är läge att tillkalla service .
Redigerat:
Hej ivt är inte mitt märke men det borde stå i manualen hur du kör den i inte autoläge annars kan du höja kurvan/sänka kurvan och samtidigt se vad shunten hittar på.Du får inga larm
Har för mig att det sitter en ESBE ventil på den. Prova att dra ut ratten mot dig, och vrid den sen manuellt. På så sätt kan du känna om ventilen kärvar. Framledningstemperaturen ska ändra sig när du vrider. Om du trycker tillbaks vredet till autoläge igen och motorn ej rör sig så är det troligt att den är sönder. Då bör du mäta om du får någon styrspänning till motorn för att försäkra dig om att felet ligger därByggtoken skrev:
Det stämmer det är en Esbe. Har även gjort så som du beskrev! Det går att trycka in den och vrida den. I automatläge så stannar den bara på Max.
Vad ligger en ny i pris? Är det enkelt att byta den?
Vad ligger en ny i pris? Är det enkelt att byta den?
Hej! Verkar knepigt att den fortfarande vill skicka ut mer värme om du trycker in ratten.Är du säker på att du har ställt ner kurvan?.Prova att stänga av vp efter kompressorn har gått klart och sedan starta om.Du har ingen lampa på vpn som blinkar att du har ett larm?
Hej!
Jag har haft samma problem fast tvärtom. Jag fick aldrig upp värmen trots att tillskottet gick in och värmde vattnet i tanken till 75 grader....
För att säkerställa att det är motorn till shuntventilen som strejkar så gå in i servicemenyn och kör shunten manuellt.
I mitt fall var det en lödning som släppt på kretskortet i motorn. Varken ESBE eller IVT var villiga att tala om vilken modell av shuntmotor jag kunde ersätta den med utan hänvisade bara till serviceombudet.
Slutade med att jag skruvade av kåpan till motorn och plockade ur kretskortet och lödde fast det ben som glappade. Syntes ganska tydligt vilket det var. Har läst om ett par andra fall där kretskortet på just ESBE-motorer glappat.
Var noga med att bryta strömmen till pannan om du ska in och skruva...
Jag har haft samma problem fast tvärtom. Jag fick aldrig upp värmen trots att tillskottet gick in och värmde vattnet i tanken till 75 grader....
För att säkerställa att det är motorn till shuntventilen som strejkar så gå in i servicemenyn och kör shunten manuellt.
- Håll in högerknapp i 5-10 sekunder (vänta till Access = Service visas)
- Välj i menyn 5. Igångk. / service
- Välj sedan 5.3 Handkörning av samtliga funktioner
- Välj sedan Shunt SV1 och "Stäng"
- Lyssna och hör om motorn till shunten går eller titta om ratten snurrar.
I mitt fall var det en lödning som släppt på kretskortet i motorn. Varken ESBE eller IVT var villiga att tala om vilken modell av shuntmotor jag kunde ersätta den med utan hänvisade bara till serviceombudet.
Slutade med att jag skruvade av kåpan till motorn och plockade ur kretskortet och lödde fast det ben som glappade. Syntes ganska tydligt vilket det var. Har läst om ett par andra fall där kretskortet på just ESBE-motorer glappat.
Var noga med att bryta strömmen till pannan om du ska in och skruva...
Hej! Bra att det löste sig,Du kan väll smörja axel på shunten så den inte fastnar igen ta lite olja om du kommer åt.
Hej,
Detta var användbar information, visst shunten satt i max öppet och då blir det som en sommarmorgon på landet i sovrummet.
Nåväl, smörja axeln skriver du, med vadå? Sitter det en o-ring där så är den bergis tillverkad av ett sk EPDM gummi och då är ju mineralolja olämpligt som smörjmedel.
Utan att säga för mycket om vår städmoral i hemmet så kan jag ändå avslöja att jag kunde ta bort en del damm runt shunten, detta minskar nog inte friktionen tillräckligt mycket. Och nu skulle jag vilja smörja också, men med vadå? Eller, vet någon vilka material som förekommer i tätningen?
/MF
Detta var användbar information, visst shunten satt i max öppet och då blir det som en sommarmorgon på landet i sovrummet.
Nåväl, smörja axeln skriver du, med vadå? Sitter det en o-ring där så är den bergis tillverkad av ett sk EPDM gummi och då är ju mineralolja olämpligt som smörjmedel.
Utan att säga för mycket om vår städmoral i hemmet så kan jag ändå avslöja att jag kunde ta bort en del damm runt shunten, detta minskar nog inte friktionen tillräckligt mycket. Och nu skulle jag vilja smörja också, men med vadå? Eller, vet någon vilka material som förekommer i tätningen?
/MF
Klicka här för att svara