Hej
Vaknade i morse och hade 14 grader i huset. Konstaterade snabbt att min luftvärme inte fungerade. När jag tittade under locket så ser jag ganska snabbt att flera kablar ser ut att ha brunnit (svarta, torra, spröda) speciellt dom som går mellan värmeslingor och 3 stycken grejer som jag inte vet vad dom heter. 2 säkringar i elcentralen hade också löst ut. Nu till mina frågor Har någon nån idé på vad som har hänt? Törs man byta ut dom brända kablarna och starta upp allt igen? Tacksam för svar.
/ En frysande Batz

En bild är alltid välkommet...
Kan ju vart sån otur att kablarna helt enkelt blivit för varma och bara behöver bytas, dock kan det vara fel i ngt element.. Borde gå att mäta upp och se om du har samma motstånd i alla element (om det finns fler än ett vill säga)! Själv hade jag bytt kablar och kollar över så allt annat såg "bra" ut, mätt upp det man kunde och sen slagit på den, är det ngt fel så lär ju säkringen gå igen :P

Har tyvärr ingen bild. Har precis varit nere och rotat igen och dom 3 grejer där det ser ut att ha varit varmast kan heta triac. Men det kanske är som du säger, jag kollar allt, byter ut det jag ser och håller i hatten.

Sitter dessa "triac" löst eller på ett kretskort?
Dom brukar ha med spänningsreglering att göra.. Men som sagt, är det ngt fel lär ju säkringen gå igen...

triacarna sitter monterade på plåten men det är med största sannlikhet inte dessa som är felaktiga (när de pajar så går elementen för fullt) utan mer troligt kortis i element eller
kablar

Kablarna ser värst ut precis vid triacarna och bättre ju längre bort man kommer. Det jag funderar mest på är vad som orsakade vad. Kortis som gav brända kablar eller värmespröda kabla som orsakade kortis? Hittade en till skum grej när jag rotade runt med kabelbytet. Längst till höger på styrkortet sitter det ett gäng sockerbitar. På en av dom är en kabel kopplad (ser ut som en nätverkskabel 8 ledare med skärm). Jag tror att det är till någon tempgivare men det konstiga är att bara en ledare är kopplad?

Okej, låter som att kablarna orsakat kortis, som en tidigare inläggare skrev går nog elementen på fullt om triacen skulle gått sönder!! Konstigt med givarkabeln dock, men det finns 8 kablar fram till låt oss kalla den nätverkskontakten men endast en av dom är faktiskt inkopplade i kontakten!!? Låter skumt om det inte är så att man ska klippa olika kablar för olika förhållanden!!

Så är det, 8 st ledare i kabeln varav en är kopplad. För att krångla till det ytterligare så tittade jag i rumstempgivaren så går det 2 st ledare därifrån men helt andra färger och grovlek. Dom dyker också upp vid styrkortet men är undanstoppade och ej inkopplade. Nu måste jag leta upp vart den kopplade kabeln tar vägen....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.