Jag hänger inte riktigt med, är det radiatorerna, shuntstyrningen, pannan eller pelletsbrännaren du har problem med?
Shuntautomatiken brukar man kunna begränsa min och max på, men eftersom du kör pellets och bör ha någorlunda konstant temperatur i pannan så sätt shunten på max 70-80 grader och min på 20 grader så kan den reglera hela vägen men troligtvis hålla sig i mitten i normala fall.

Brännaren brukar man också kunna ställa in en maxtemperatur då den ska slå ifrån och en minimumtemperatur då den ska starta igen.
Ställ den om möjligt på 70 och 90 grader och välj sen lämplig effektläge på den så den brinner konstant vid kall väderlek så den inte startar och stannar hela tiden vilket gör att det sotar och koksar onödigt mkt.
Vissa brännare gör detta med automatik, vet inte hur det är med din?

Sen får du laborera lite med pannans primär och sekundär -spjäll så det brinner bra, hur dessa bör stå vid pelletsbränning har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Edit: du får även kika på dragbegränsarens läge så den står rätt, ibland finns det markerat på den men ibland får man prova sig fram.
Försök hålla rökgaserna på 200-250 grader.

Edit2: är det inne eller ute -givare till ditt reglersystem? Är det innegivare så ställ radiatortermostaterna i samma rum/plan som givaren på max (eller plocka bort dom) för att testa att shuntregleringen fungerar.

Redigerat:
just nu har jag det mesta under kontroll, hela systemet går på ett elektroniksystem som bestämmer om det ska skickas ut någe vatten alls i elementen. på pannan ställer man när brännaren ska stängas av och i elektronikboxen så ställer ja maxtemp som ska ut ur systemet, har inte hittat något mintemp ännu.

feågan nu var om man kan slipa på gallret, järnstavarna som all åska å obrända pelleta åker ner på för att kunna få ner allt utan att det blir igentäppt. tar en bild ikväll och visar vad jag menar.

Jag har också en Janfire NH. Vad är det för galler du pratar om? Det finns en brännarkopp som pelletsarna ramlar ner i. I denna kopp finns slitsar som luft kommer in i. Är det dem du menar? Då skall du inte slipa där, men du kan göra rent dem. Sen att det rasslar, det gör det när pelletsarna ramlar ner i brännkoppen. Pelletsarna kommer in genom en öppning upptill. Längst ner i brännkoppen finns en platta med lite lufthål. Denna platta dras fram och tillbaka vid start, så att aska och annat bös ramlar ut i pannan. Ibland kan det bildas en del sot där, så där kan man göra rent ibland och även hålen i den. Man kan även göra rent i lufthålen i brännarkoppen då och då.

det galler ja pratar om är det som finns i själva pannan, inte brännaren. järnstavarna i pannan är de som bla också finns där jag kan elda med ved, kanske 5 cm tjocka och så sitter de nog med 5-6 mm mellanrum gissar ja på. hann inte ta någon bild igår men hoppas på att hinna ikväll.

Aha, men kan du inte ta bort gallret kanske? På min gamla vedpanna skall det gå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.