Som rubriken lyder så har jag problem med att rökrörstermostaten inte slår igång laddomaten i rätt tid. Pannan hinner koka trots att termostaten är ställt på 50grader! Har mätt på röret med en ugnstermometet och röret hinner upp i nästan 100 grader innan den slår igång.. Någon som har några tips? Funderar på att fylla dykröret med kopparpasta?

Utsidan på dykröret kanske är sotigt? kolla rökrörstermostaten med kokande vatten så den stämmer med skalan?
Men när rökröret kommer upp i 100 gr. är väl inte pannan på 100?

Dykröret är ett 8mm kopparrör som sitter skruvar på rökröret:) allt är nytt. Problemet är att pannan en wamsler kökspanna, bara har en vattenvolym på 7 liter. Så det kokar väldigt fort. Skulle behöva få termostaten att reagera fortare.

Kan man inte skippa dykröret och klamma bulben direkt på rökröret?

Av någon anledning blev det än sämre då. Kan tro att det blir såpass liten kontaktyta och att större delen av värmen går ut i rummet istället..

Termostaten i vattnet i stället? Eller manuellt slå på när man tänder?

Finns inget dykrör i pannan. Och anledningen till att jag skaffade och installerade termostaten va just för att automatisera systemet och slippa manuell av/påslagning av laddomaten så det är inte aktuellt:) ska greja lite när allt svalnat ikväll:)

Finns ju trycktimers, funderat på en sån själv, parallellkoppla en sådan med rökgastermostaten och när man börjar elda trycker man på den så startar laddomaten, timern går sen exvis 30min, på den tiden hinner rökgasen upp i temp, och rökgastermostaten tar över.

Där sa du nått! Det är enkla lösningar som är bäst! Ska se om det blir bättre nu efter att ha fyllt röret med kopparpasta:) om inte annat så löser det nog probmemet att den stänger av laddomaten för tidigt:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.