fordelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte luftat min golvvärme tidigare men tänkte ta och göra det då jag har väldigt ojämn värme i
govlen på övervåningen. Detta är fördelaren på övervåningen. Tänker jag rätt om jag gör följande.

1. Stänger av cirkulationspumpen (ej bild)
2. Stänger av inlopp på den övre kranen och utlopp under kranen.
3. Ansluter gardena slang med koppling på den övre vinkelkopplingen (rakt under autoluftaren) till min kökskran . (skruvar upp insexan jag antar sitter på ändan av denna koppling.
4. Gör det samma som ovan fast med returen på den undre luftventilen men drar slangen ner i avloppet.
5. Stänger av alla termostater i rummet förutom en.
6. Kör kanal för kanal tills all luft är borta.
7. Stänger luftventilerna kopplar bort slangarna och sätter på in/utlopp samt cirkulationspump igen.

Inte missat något? TÄnker jag rätt?

Någon som vet storleken på insexan som sitter på ändan på varje fördelare? Kommer inte åt med nya nycklar så måste köpa nya smalare men då ere bra att ja vet va va köper.

När jag frågade "vår" rörläggare sade han att det bara var att lufta precis som de vanliga elementen. Men vi har ju bara en slang. Jag hade stängt av en slang i taget och luftat precis som de vanliga elementen. Den normala cirkulationen bör trycka ut luften ur slangen (inte meckla med att tillföra vatten i resp slang).

När du ska lufta ska pumpen vara igång... Har systemet körts ett tag så behöver du inte köra slinga för slinga heller eftersom luften tenderar till att fastna vid högsta punkten.
Det fungerar bra att använda en lite bytta samt hink, du behöver inte någon slang... Se bara till att ha någon som kontrollerar trycket och fyller på medan du luftar samt att ni kan ropa till varandra när du öppnar/stänger.

Det går att göra själv (jag gjorde det när jag fyllde på systemet) men det blir ett herrans spring mellan påfyllning och luftning...

Ett set med Insex i olika storlekar kostar inte många tior och det är dessutom bra att ha hemma till IKEA möblerna... ;)

Mvh,
Anders

anders07 skrev:
När du ska lufta ska pumpen vara igång... Har systemet körts ett tag så behöver du inte köra slinga för slinga heller eftersom luften tenderar till att fastna vid högsta punkten.
Det fungerar bra att använda en lite bytta samt hink, du behöver inte någon slang... Se bara till att ha någon som kontrollerar trycket och fyller på medan du luftar samt att ni kan ropa till varandra när du öppnar/stänger.

Det går att göra själv (jag gjorde det när jag fyllde på systemet) men det blir ett herrans spring mellan påfyllning och luftning...

Ett set med Insex i olika storlekar kostar inte många tior och det är dessutom bra att ha hemma till IKEA möblerna... ;)

Mvh,
Anders
Har påfyllningen på nedre plan. Men kan försöka med tjejens hjälp att lösa det på detta vis.

Ska returen vara öppen eller stängd ?

Har luftat alla slingor nu, hoppas det kommer att fungera bättre nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.