Hejsan, skulle behöva lite tips & råd med min shuntautomatik.

Det är Esbes 90c automatik med givare för framledning & utetemp, i höstas när vi installerade ny vedpanna & denna automatik så fick vi problem med regleringen då vi gick mot kallare tider. Vi hade runt 15 grader inne och jag började att kolla runt bland inställningarna för regleringen och hittade då en begränsning på framledningstemperaturen på 45grader, som jag då höjde till 85grader eftersom jag tror (om jag har fattat det rätt) att shunten inte kommer att släppa ut varmvattnet från tankarna förrens det understiger 45grader?

Nu när det är riktigt kallt så har vi problem med att den skickar ut mer en den behöver istället, vi springer och ställer ner termostaterna på elementen då vi för nuvarande har en innertemperatur på 25 grader vilket vi tycker är för mycket. Jag har provat att sänkt börvärdet i inställningarna för värmekurvan vilket är inställd på rak kurva utan att få ner innertemperaturen.

Alla andra inställningar i automatiken är standard inställningar.

Lite information om utrustningen, det är en Nibe vedex 3300 med 1500L ackumulering uppdelat på 2st ackumulatortankar med beredare i ena tanken.

En annan sak som jag funderar över är varför cirkulationspumpen efter ackumulatortankarna går hela tiden nu, vilket den inte gjorde innan det blev kallt, fast att automatiken märker att framledningstempen är högre än vad den uträknade tempen börvärde är och shuntens reglering står på 1%, borde inte cirkulationspumpen stå stilla i detta fall?

Jag försöker i nuläget elda varje kväll så jag laddar tankarna full 80/80grader i bägge tankarna innan jag lägger mig, sen har jag ställt elpatronen i ena tanken på 55grader vilket är temperaturen i tankarna på morgonen när jag vaknar och ska elda igen, känns som att mycket värme går åt i onödan.

MVH

Maxbegränsningen kan du gott ställa ner, vad den gör är att som sagt begränsa tempen ut från shunten, inte som du tror alltså. Om ditt värmesystem, radiatorer alltså, klara av att ge nog värme vid exvis 55grader framledning kan du sätta begränsningen där.
Kolla oxå så du inte pillat på nån inställning om konstant framledningstemp, då kan du mycket riktigt få springa runt som ni gjort.
Läser att den där styrningen oxå kan styra pumpen, och så länge det behövs värme kommer pumpen att gå isåfall.
Kika lite på Esbes instruktioner, gjorde det nyss, finns mycket matnyttigt där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.