Hej,

Jag har nyligen flyttat in i ett gullringshus parhus på ca. 120m2 byggt -91. Huset har ett vattenburet värmesystem med en elpanna från CTC. På pannan finns ett antal program där temp. till radiatorer justeras beroende på utetempen. Dock stämmer detta riktigt dåligt. När det t.ex. just nu är -7 ute skulle enligt programmet temp till radiatorer ligga på runt 40-45 grader. Istället slår pannan ifrån vid strax över 30c. Men detta är inte det enda problemet. Pannan tycker jag verkar ha problem med att värma. Den kopplar in div. ekonomiskt hotfulla effektsteg (t.ex. 7.4kW) men jag tycker det tar gruvligt lång tid att få upp tempen. Jag hyrde innan ett hus på ungefär samma storlek byggt -51 där man hade ett äldre vattenburet system med både kökspanna och en 6kW elvärmepatron. Den patronen hade inga problem att få upp tempen till från t.ex. 20 grader till 40 inom 1h medans min nyvarande panna verkar behöva dygn på sig.

För att utesluta vissa saker har jag hittils testat "piggen" innanför termostaten på samtliga radiatorer och de rör sig fint. Jag har även tänkt lufta radiatorerna men jag kan inte hitta var man fyller på vatten i systemet ifall det skulle behövas.
Trycket i systemet ligger just ny på ca. 0,7 bar vid 30grader. Vad jag förstått borde detta räcka till att ha 7m mellan högst och lägsta radiatorn och det är det ju definitivt inte...

Kan jag ha för lite vatten i systemet? Kan luft i elementen försvåra för pannan? Eller ska det helt enkelt pannan behöva ligga på konstant ca. 7.4kW för att hålla knappt 18 grader inne. Man tycker att ett hus byggt -91 borde kunna hålla kvar värmen bättre än så.

Tacksam för snabba svar. I värsta fall får jag väl ta hit en rörkrökare för att titta över systemet...

MVH
- Styrmannen

Jag kom på en tanke. Kan det vara så att ett eller flera av effektstegen är trasiga i pannan? Styr kallar på värme och kopplar in godtyckligt antal effektsteg, men vissa funkar inte så värmen uteblir eller stiger väldigt långsamt?

Tack för tipset men jag har nog en ca. 10 år nyare panna.

Jag har lyckats få lite sprutt på pannan nu. Det finns en finjusteringsratt där man kan ställa upp tempen till radiatorslingar och om jag ställer den på nästan max( +10) så får jag ut knapp 40 grader till radiatorern. Undrar vad som gör att programmet ligger så fel. Kan det vara något problem med utegivaren?

Kopplar du bort utegivaren och lämnar "ingången" på pannan oinkopplad så brukar dom reagera som att det är istid ute, full effekt mao.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.