6 725 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Ta tilluft till kamin från pannrummet?
Nu gällde det som jag förstod det en kamin och inte en öppen spis. Då är det helt andra luftmängder. Sedan gällde det att ta förbränningsluften från ett annat rum inomhus än där kaminen står. Inte att ta den utifrån. Jag förstår inte varför det skulle öka cirkulationen i källaren.
Där är precis så som jag kanske tänkte mig. I pannrummet står bara elpannan idag med oftast stängd dörr till tvättstugan.
Risken med att ta tilliten därifrån är ju att det riskerar att bli kallt där inne som kanske påverkar intilliggande rum?
Tyvärr står ju den nya elpannan på andra sidan väggen så jag kan inte slingra mig förbi med något rör utan skulle behöva ta luften direkt från hålet i väggen bakom pannan.
Alternativet är ju att köra med öppen dörr så att kaminen dra luften gångvägen från pannrummet... Då hinner ju lyften värmas lite på vägen.
Risken med att ta tilliten därifrån är ju att det riskerar att bli kallt där inne som kanske påverkar intilliggande rum?
Tyvärr står ju den nya elpannan på andra sidan väggen så jag kan inte slingra mig förbi med något rör utan skulle behöva ta luften direkt från hålet i väggen bakom pannan.
Alternativet är ju att köra med öppen dörr så att kaminen dra luften gångvägen från pannrummet... Då hinner ju lyften värmas lite på vägen.
Annat mkt bättre ventilerat utrymme än där kaminen ska stå.Avemo skrev:
Ja, jag vet att det gällde att ta luften från ett annat rum så min kommentar var mer ämnad som ett råd om hur jag skulle gjort vilket framgår ganska väl av inlägget.Avemo skrev:
Om man kan ta förbränningsluft från pannrummet, förutsätter naturligtvis att det går att koppla så, så kommer man att få ett undertryck där vilket medför att ny luft måste in via pannrummet för att mata kaminen med luft vilket naturligtvis ger ett luftflöde som passerar tvättrum och pannrum, förutsatt att dörrar är öppna. Luft kommer in överallt ifrån via ventiler, springor etc för det kommer att krävas inflöde utifrån hur man än gör. Så luftväxling kommer att ske oavsett var man tar luften men om man vill att luft cirkulerar genom pannrummet så är det fullt möjligt att styra luften så att den passera där.
Om man tar luften från gillestugan så finns det liten risk att dålig luft från fd. pannrum och från tvättstugan kommer in i gillestugan, fel väg på luften.
Om man tar luften från fd. pannrummet så sugs bra luft in i tvättstugan vidare in i fd. pannrummet å vidare till förbränning i kaminen, rätt väg på luften.
Om man tar luften från fd. pannrummet så sugs bra luft in i tvättstugan vidare in i fd. pannrummet å vidare till förbränning i kaminen, rätt väg på luften.
Som Avemo tidigare nämnt så är det inga 500 kbm luft/timme, som en öppen spis skulle ha behövt, utan ca 10 kbm luft/tim till en kamin det handlar om. Mao 1/4 så mycket luft som det som sugs ut i ditt badrum och kommer inte att märkas alls (utom i teorin) varthän du tar luften ifrån.
Klicka här för att svara