Köpte en villa för ett halvår sedan, när vi nu drar in FTX-Ventilation och öppnar upp de kanaler man byggt i taket i källaren för att ha spotlights i, ser vi att man dragit prisolrör till radiatorerna inne ovanför blåbetongmellanväggen men som är synliga nu när kanalerna är borttagna.
Enligt säljaren installerades systemet 2009.
Dolt fel?
Enligt säljaren finns inspektionsluckor i form av att spottarna kan tas ur och ett hål på ca 85mm gör att kopplingen syns ca 30cm innanför.
Enligt säljaren installerades systemet 2009.
Dolt fel?
Enligt säljaren finns inspektionsluckor i form av att spottarna kan tas ur och ett hål på ca 85mm gör att kopplingen syns ca 30cm innanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det än i denna dag inte finns något direkt förbud i "säkert vatten" mot dolda skarvar i värmesystemet. Däremot framgår det tydligt att man bör undvika det.
Så något dolt fel bör det inte vara tal om.
Så något dolt fel bör det inte vara tal om.
De senaste månaderna har jag haft två olika rörisar hemma som både gjort dolda skarvar av värmesystemet i vägg och golv, eftersom det inte fanns något annat sätt att göra det på. Man får hålla koll på trycket i värmesystemet, och om det faller får man undersöka saken.
Nej, med "dött" vatten menas att det inte finns fritt syre kvar i det, och att ledningarna därför korroderar mycket långsammare än vad t.ex. dricksvattenledningarna gör.term skrev:
Men för att sammanfatta svaren till den ursprungliga frågan:
Dolt - Ja
Fel - Nej
Spottarna är 12V och behöver inga pottor över. Det finns inget brännbart material ovanför oavsett då ventilationsröret går där.
Betyder det att villaförsäkringen gäller om en av kopplingarna läcker inne i väggen? Anser ett försäkringsbolag att arbetet är fackmannamässigt utfört?
Krävs det inspektionsluckor?
Betyder det att villaförsäkringen gäller om en av kopplingarna läcker inne i väggen? Anser ett försäkringsbolag att arbetet är fackmannamässigt utfört?
Krävs det inspektionsluckor?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
I det här fallet lär ju ett eventuellt läckage synas tidigt. Det är ju värre om vatten kan rinna ner där det inte upptäcks förrän skadan är långt gången.
Javisst är det så, jag visste ärligt talat inte ens att jag citerat något inlägg.b8q skrev:
Har nu haft rörmokaren här som sa att denna installation är bland det sämsta han har sett. Skarvarna inne i väggarna har ingen stödhylsa utan istället har man lindat gängtejp för att få tätt. Några skarvar är gröna från korrosion i kopparn så där måste det ha läckt lite nu eller tidigare. Systemet håller ju bara ca 0.8bars tryck så det håller säkert ett tag..
Hittade även tappvattenledning till vattenutkastet utomhus som på 8m rör är skarvat 4ggr inne i väggen.. Hoppas att det sitter stödhylsa där..
Jag ska nu skicka offert på att dra nya rör till säljarens dolda-fel-försäkring.
Hittade även tappvattenledning till vattenutkastet utomhus som på 8m rör är skarvat 4ggr inne i väggen.. Hoppas att det sitter stödhylsa där..
Jag ska nu skicka offert på att dra nya rör till säljarens dolda-fel-försäkring.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden