Har ett hus som är rätt gammalt. Värmesystem är nog 50år ca.
Ser ut såhär: Kökspanna(troligen minst lika gammalt som systemet. Är märkt Skolund och ohlson Gefle) som värmer vv och elementen. Två elpatroner i samma "kärl" som cirkulationspumpen sitter i.
Allt till värmen (utom exp.kärl som sitter på vinden) sitter i en skrubb på nedervåningen.
På sommaren kan man dra igen en kran i skrubben. Då går inget vv ut på elementen på nedervåning men drar man igen termostaterna uppe så går inte vv ut där heller. Brukar bara ha igång element i badrum för att handdukar ska torka.
Vi har inga som helst acctankar i nuläget.
Tror inte effekten på pannan räcker till det så det vi kan göra är att få så varmt i huset som vi kan innan vi ska nånstans på vintern och hoppas det håller sig hyffsat. Men 14-15grader efter en natt när det varit riktigt kallt är inte omöjligt.
Nu väntar smått och vi kan inte ha det såhär.
Har tagit in offerter på bergvärme och luft/vatten men investeringskostnad får en att sätta i halsen(101000 för 100m borrning och bergvärmeanl.) (84000 för luftvatteninstallationen) plus att elräkningen kommer att få en att sätta i halsen igen.

Har tittat på värmebaronen. Har dom bra grejer? Tänkte då isf. ett pannrum inom 10%regeln så vi slipper bygglov(utanför stadsplan så är det väl så?) och acktankar till det. Ved har vi tillgång till.
Har möjlighet att köpa en 20fotscontainer till bra pris så tanken är väl att smacka dit en sån och snickra in den när tid medges.

Vad hade ni gjort?

Om du har tillgång till ved så är ju det ett kanonalternativ. Det du enligt min mening måste ta med i beräkningen för ved är om du vill hålla på med det. Har under flera år tagit ner skog och även fast man har bra grejer så tar det tid. Så länge man tycker det är okej och någorlunda roligt så tycker jag det är oslagbart.
Vi kan alltid ha så varmt vi vill och har i princip obegränsat med varmvatten.
Gällande värmebaronen så tycker jag du ska kolla runt lite på forumet. Det är väl inga pannor som höjs till skyarna...Verkar helt klart bra men i det prisspannet finns definitivt bättre pannor.
Lycka till:-)

Om huset är gammalt kanske det är bättre att förbättra isoleringen för att hålla värmen inne istället för att elda på ännu mer?

Nej det är inte bättre.
Bättre är att få nån sorts modernisering så vi kan utnyttja veden bättre än en ineffektiv 100årig panna kan.
Jag vill kunna vrida på kranen och få varmt vatten. bl.a.
Eldriven varmvattenberedare har vi tänkt men har vi en multifunktionstank som hjärta i anläggningen så ingår ju det liksom.
Isoleringen är fixad på väggar och på vind men golvet ska vi fixa men inte förens om nåt år tidigast. Det är ju inte ett passivhus men klart godkänt.

Om ni inte vill satsa så mycket pengar så kanske en luftvärmepump som komplement till systemet kan vara en bra idé?

Jula har också billiga luft/vattenpumpar som är till för att komplettera ett befintligt system. En sådan får du för under 20000 kr och då ingår en elpatron.

Har tänkt den tanken med men jag tror inte på det där med luftvattenvärmepumpar. När man som mest behöver dom så fungerar don ju som allra sämst.

Jag hade utan tvekan valt bergvärmepumpen!!
En ny vedanläggning+utbygge spräcker 101 000 med råge, dessutom måste du fortfarande böka med denna j-la ved, tid du kan ägna åt din familj istället! Är ni bortresta ett par dagar är det fortfarande elpatron som gäller osv. Veden är dessutom aldrig gratis, på vilket sätt man än har tillgång till den.
Investera i ett rikare vedfritt liv tillsammans med din familj, det kommer du aldrig att ångra!
Sätt in en köksspis när eldarsuget tränger på.

seiko skrev:
Har tänkt den tanken med men jag tror inte på det där med luftvattenvärmepumpar. När man som mest behöver dom så fungerar don ju som allra sämst.
Vi har två luftvärmepumpar hemma. Har haft runt 20-22 grader hela vintern även när det varit -26 grader ute. De funkar men de är inte lika effektiva som vid tex 0 gradigt. Man får vad man betalar för.

M
RulleBulle skrev:
Vi har två luftvärmepumpar hemma. Har haft runt 20-22 grader hela vintern även när det varit -26 grader ute. De funkar men de är inte lika effektiva som vid tex 0 gradigt. Man får vad man betalar för.
Precis, och det är ofta inte långa perioder under -20c...

EDIT: jäkla mobiltangentbord ....

Redigerat av moderator:
seiko skrev:
Jo så är det ju men man får titta på helheten. Moderna luftvärmepumpar ger fortfarande billigare värme än pellets ner till omkring -15, och hur ofta är det kallare än så i Uppsalatrakten?

En annan faktor att ta hänsyn till är värdet på huset. Bergvärme ökar garanterat värdet på huset om du ska sälja senare.

Ändrade min profil. Har glömt att göra det sen jag flyttade...
Som det är nu så gör vi av med mellan 8-10 kubik med ved om året och det är ju inte så farligt och kommer inte bli dyrt ens om vi köper den kluven och kapad i rätt längd.
Därför jag gillar tanken på ved. Elpriset har man inte en blekaste aning om vart det kommer ta vägen bara att det är osannolikt att det kommer gå ner.
Jag ser det som att ved är en investeringskostnad men sen är det "gratis".
Nån som satt in vedanl. eller uppgraderat befintlig?
En vän har köpt hus och där är det förugn och väldigt små tankar för att (enl. förra äg.)"Det brinner ju hela tiden och då ska man(behöver man) inte ha så stora tankar"
Hur är det med dom resonemangen?

Små tankar = elda ofta.
Elda hela tiden = inga tankar funkar.

Så med förugn eller pelletseldning så slipper man acktankar även om man kan ha det.

När jag tänker efter så ger ju luftvärmepumpen inte det varmvatten du vill ha. Vill du ha luftvärmepump ändå så kan du ju seriekoppla varmvattnet från multifunktionstanken med en mindre el-VVB. Då har du alltid varmvatten.

Ett annat alternativ kanske kan vara att sätta in en vattenmantlad ved/pelletskamin i huset, om möjlighet finns. Isåfall får du koppla den till multifunktionstanken. Lohberger har också kökspannor för ved/pellets fast det är inga billiga grejor. Troligen blir det dyrare än bergvärmen.

Har du begränsad budget så är ved egentligen ingen dålig idé. Bra vedanläggningar kan du få billigt på blocket. Om du bygger ett pannrum själv och lägger kulvert till huset så kan du säkert få ihop ett komplett system för ca 40000 kr + en massa egen tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.