15 166 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Komplettera min fjärrvärme med en vattenmantlad kamin
När du värmer returen så kommer en modern fjvcentral känna av framledningstempen ökar och då kommer reglertekniken att strypa flödet av fjärrvärme.
Men visst är det så att har man flödestaxa så krävs det att man tänker till ordentligt för att spara maximalt med pengar.
Men visst är det så att har man flödestaxa så krävs det att man tänker till ordentligt för att spara maximalt med pengar.
Det låter väldigt intressant... Bara denna eller i kombination med element/golvvärme?Gabbe1 skrev:
Nej det är ingjuten vattenburen golvvärme i både hus och verkstad, men troligtvis kommer vi klara uppvärmningen i husdelen till stor del med bara kaminen om vi vill.
Du kan läsa mer om kaminbygget här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218406-bygga-eldstad-i-nybygge.html
Du kan läsa mer om kaminbygget här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218406-bygga-eldstad-i-nybygge.html
Gabbe1 skrev:Jag har ingen ritning, men tänk dig en vattenmantlad kamin som laddar en liten acctank med hjälp av en hemmabyggd laddomat. I acctanken sitter sedan en kopparslinga som radiatorkretsens retur får gå genom.
Tänk på att du måste ha hyfsat bra cirkulation för att lyckas kyla kaminen, annars börjar den koka.
Jag tror det är svårt att få ett balanserat system utan acctank.
Där sitter en pump på värmeväxlaren och jag antar att den kör runt radiatorvattnet, jag är dock inte säker. Den kan jag slänga upp ett hack. Hur vet jag om shunten stänger automatiskt så att jag slipper skicka tillbaka varmt vatten i fjärrvärmereturen?
Jag har en cetetherm basic U20. Kan jag koppla in en vattenmantlad kamin på den? Som jag ser det finns det en del eventuella problem. 1 Att jag skickar tillbaka varmt vatten till leverantören som blir arg. 2 att centralen inte stänger av sin värme till radiatorslingan fast att jag värmer den på annat håll.
1. Du borde inte drabbas du inte av några negativa konsekvenser förutsatt att det inte i ditt avtal står att du inte får ha andra värmekällor i kombination med fjärrvärmen.
OM (inte helt säkert) det skulle vara så att denna koppling leder till högre returtemp till fjv verket så lär det ju ändå inte märkas i det totala systemet att ett eller några småhus leker med kaminer.
2.Jag är 99% säker att den kommer att reglera ner framledningstempen automatiskt.
Den reglerar väl redan idag automatiskt framledningstempen mot en utegivare antar jag?
OM (inte helt säkert) det skulle vara så att denna koppling leder till högre returtemp till fjv verket så lär det ju ändå inte märkas i det totala systemet att ett eller några småhus leker med kaminer.
2.Jag är 99% säker att den kommer att reglera ner framledningstempen automatiskt.
Den reglerar väl redan idag automatiskt framledningstempen mot en utegivare antar jag?
Klicka här för att svara