Y
Var på besök hos en dama som sa sig ha stygga elräkningar. Det ihop med att hon hade 22grader inne trots att hon hade fönster öppet och det var kyligt ute.

Kikade då lite närmare på hennes fläktsystem i huset som återvinner värmen. Värmereglaget visade sig vara på max så ett element har ju då värmt luften.
Stängde av detta. Rengjorde växlaren och bytte filtret. Fann en defekt styrcentral med tidur osv men inget svarade riktigt.

Sedan har hon en luft/luft pump som inte är igång, utan väntar på vintern. Denna ska klara -15grader.

Och... Elradiatorer i samtliga rum. Med extrafunktion där den kan ställas på att bara värma var 7e timme.

Min fråga är. Hur ska man ställa in allt för att få en sjysst ekonomisk och klimatbalans? Vad vill man köra mest, och minst.

Spontant ville jag gjort såhär - utan att ha det rätta svaret:
* Fläkten = el-värme helt av. Hade gärna bytt tiduret och fått fläkten att stått stilla vissa timmar.
* elradiatorer = stänga av 7e timme funktion. Finna var 20grader är på varje radiators termostat. Så dessa jobbar mer vid kallrasen.
* sen vet jag inget om hur luftluft pumpar funkar dock... Antar att det finns termostat där man kan leta fram var 21grader är.

Ställ ventilationsaggregatet på runt 18grader tilluftstemperatur(om det är på tilluften den mäter).
staller du ventilatonsaggregatet lägre kommer återvinningen VVX att sluta gå.
Värmeväxlingen vill man inte missa vintertid(pengar att spara).

Elementen på ca20 grader sen luftvärmepumpen på 22 grader (om hon vill ha så varmt.)

börja med detta och finjustera om hon inte blir nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.