Enligt LK systems golvvärme instruktion ska man lägga två lager byggplast ovanpå spånskivan innan man flytspacklar minst 30mm. Fyller denna plast någon funktion eller är det bara för att täta och undvika att det rinner ner längs kanterna? Det känns annars som att spacklet skulle bita bättre direkt mot skivan, och fylla ut outnyttjade spår i skivan?

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/

EDIT:
Det påstås att golvvärmeplåtarna kan förstöras om man spacklar direkt mot dessa? Är det isf inte bättre att skippa dom? Värmen lär väl fördela sig i 30mm spackel ändå?

Inte för att det är någon egentlig hjälp eller nåt svar, men jag resonerar likadant.

Bump...
Inga mer tankar kring detta? Ska lägga ut slingan i morgon och det vore ju tacksamt att göra rätt...

Det verkar vara lite olika var man läser på LK hemsidan

Våta utrymmen

Golvvärmeskivorna limmas mot underlaget. Därefter påförs avjämningsmassa för falluppbyggnad med min. höjd 12 mm vid golvbrunnen. Därpå appliceras tätskikt och keramik.
97154_4_812.jpg

Bumpar. Är i samma sits. Kom du fram till något?

Det beror på vad man vill åstadkomma...
För att flytslacklet ska vara självbärande så krävs det 30mm tjocklek, och då behöver flytspacklet inte sitta ihop med / fästa på spånskivan.
Om flytspacklet tillsammans med spånskivan ska bära golvet räcker det med 12mm tjocklek, och då ska det primas så flytspacklet fäster bra i plåt och spånskiva.

Om du vill skippa plåtarna så bör du gjuta in slangen, dvs inte lägga den i spår...

Har redan lagt spårade skivor över bjälklag cc300. Jag har en Purus-brunn som jag höjt upp 13 mm över spånskivorna. Nästa steg är vämeplåtar och sedan... Egentligen tänkte jag följa LKs instruktion och lägga minerit (dock 9 mm först), men en snickare övertygade mig att jag får bättre effekt av golvvärmen om jag skippar mineriten och bara spacklar på direkt. Det blir alltså 13 mm fram till monteringsramen på Purus-brunnen (monteringsramen ska tydligen inte spacklas till skillnad från Jofas) och kanske 2-3 cm som tjockast längst bort vid väggarna.

LK's vändskivor har ju lite större hål på några ställen så jag är ju lite orolig över att flytet ska rinna ner där. Men jag har fyllt bjälklaget med isolering och tänkte spruta in lite skum där först och sedan se till att plåten går över hålet. I värsta fall tejpa med lite åldersbeständig tejp. Kan det funka?

Tror ni det behövs armeringsnät? Har ett gäng säckar Weber 3210 över så jag tänkte bara använda det utan armering.

Skulle kunna lita på snickaren, men ville kolla hur andra gjort först. Lite osäker är jag allt ;-)

Hej.
Jag tänkte lägga spårade skivor (hämtade till och med) men ångrade mig. La släta spånskivor som jag primade. Sen lade armeringsnät och ovanpå det 8mm slang. Ska fungera bra i en slinga om badrummet inte är för stort. Slangen ska inte ligga för nära golvbrunn. Spacklade upp med nästan 40 mm på högsta stället. Ska ju vara 10 mm över slangen. 5mm armering (gånger 2 då de ligger på varandra plus slangen (som i inte ligger helt tätt emot armeringsjärnet överallt). Sen ta hänsyn till lite lutning.
Jag har internt igång det än men känns bra efter diskussioner med bl.a LK.

Hur gick det?

Är i samma sits. Spårad 22mm spånskivor som jag framförallt vid anslutning mellan ny- och gammal byggnad har ganska stora hål och spår att fylla igen. Känns helt mysko med plast under, men det skulle ju lösa mina problem. 15mm spackel skulle jag nog kunna lägga ut utan problem, förmodligen lite mer.

Om jag skippar plasten, hur fyller jag då ingen hålen på bästa sätt och skulle plasten fungera med ca 15mm spackel?

Jag la spårade med värmeplåtar som skruvades fast ordentligt. Hål fylldes med en kombination av att lägga över värmeplåten på hålen vid vändskivorna, mineralull, fogskum och latex beroende på hålens eller springornas storlek. Skippade plasten. Primer och 3210 (mixat med lite 3220 som jag hade över).

Enligt byggaren som tipsade mig så får jag på så sätt bättre värmefördelning, men jag har ingen aning om hur det kommer att fungera. Rören är provtryckta men jag blev klar i maj, så jag har inte haft på någon värme ännu ;-)

Ser bra ut i vart fall!

• Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.