Velar mellan olika golvuppbyggnad i ett våtrum som diskuterats i en annan tråd.
17mm golvvärmeslang i en slinga i spårad spånskiva eller 12mm golvvärmeslang i två slingor som gjuts in.

Jag har räknat/läst av tryckfallet i de båda alternativen (enligt nedan) och känner mig skeptisk till resultatet.

Effektbehov: 12,1 m^2 * 40 W/m^2 = 484 W ca: 500 W
Flödesbehov: m = Q / (cp * dt) = 0,5 kW / (4,18 kJ/kg*K * 7 K) = 0,0171 kg/s c:a 0,017 l/s

Åtgång 12mm slang: 8,2m/m^2 * 12,1 m^2 = 98,4 m c:a 100 m
Åtgång 17mm slang: 6 m/m^2 * 12,1 m^2 = 72,6m c:A 75 m

Enligt tryckfallsnomogram för pex från uponor (på sida 31/243):
(Jag läste av tryckfallet per meter för 18x2,5 vilken har samma inv. diameter som 17x2)
12x1,7 @ 0,017 / 2 l/s = 0,085 l/s ==> 0,006 kPa/m (utanför diagrammet, avläst vid 0,01 l/s).
18x2,5 @ 0,017 l/s ==> 1,5 kPa/m

Tryckfallet för 17mm @ 0,017 l/s: 75 m * 1,4 kPa/m = 105 kPa = 1,05 bar
Tryckfall för 12mm @ 0,085 l/s: 50 m * 0,06 kPa/m = 30 kPa = 0,03 bar

Jag får alltså väldigt mycket lägre tryckfall med två stycken 12mm slingor trots samma värmebehov och längre totallängd.

Massflödet blir ju lägre då bara halva flödet behövs i varje parallellkopplad 12mm slinga.
Men jag trodde inte att flödeshastigheten skulle bli så pass låg att tryckfallet skulle sjunka så mycket.

Om jag skulle ha 100m 12mm slang vid 0,017 l/s skulle jag få 10 kPa/m vilket ger 1000kPa (10bar) tryckfall vilket är (för) mycket.

Har jag gjort rätt? Att jag skriver här beror på att jag tyckte det kändes orimligt, för bra för att vara sant.
Om det stämmer blir jag snarare tvungen att strypa 12mm slingorna istället för mina 20mm slingor.
 
P
Men prata med uponor istället för att hålla på å krångla till det, dom hjälper säkert gärna till så att du får rätt grejer till ditt våtrum.
 
Vad är det du tycker är krångligt?
 
P
Undrar bara varför du inte hör dig för med leverantören måste ju va de bästa och lättaste men vill du hålla på å räkna å undra å fråga på ett forum fine by me.
 
JOW skrev:
Enligt tryckfallsnomogram för pex från uponor (på sida 31/243):
(Jag läste av tryckfallet per meter för 18x2,5 vilken har samma inv. diameter som 17x2)
12x1,7 @ 0,017 / 2 l/s = 0,085 l/s ==> 0,006 kPa/m (utanför diagrammet, avläst vid 0,01 l/s).
18x2,5 @ 0,017 l/s ==> 1,5 kPa/m

Tryckfallet för 17mm @ 0,017 l/s: 75 m * 1,4 kPa/m = 105 kPa = 1,05 bar
Tryckfall för 12mm @ 0,085 l/s: 50 m * 0,06 kPa/m = 30 kPa = 0,03 bar
Generellt låter det orimligt.

När jag tittade på dina siffror så verkar du ha blandat ganska friskt, se där jag använt fetstil:

0,017/2 = 0,0085 och inte 0,085
0,006kPa/m är inte samma som 0,06kPa/m. Vidare blir inte 50*0,06 = 30kPa utan 3kPa. Sedan är 30kPa inte 0,03bar utan 0,3bar.

Sist men inte minst skriver du att du läst av 1.4kPa/m, men använder sedan 1.5...

Dessutom undrar jag hur du läst av diagrammet. 12mm med 0,085l/s verkar hamna på 0,06, så långt allt väl, däremot så för att få 1.4-1.5kPa/m tryckfall med 18x2,5, så krävs det ett flöde på 0,15-0,2l/s, dvs 10ggr så högt som du själv räknat ut...
 
Rick skrev:
Generellt låter det orimligt.

När jag tittade på dina siffror så verkar du ha blandat ganska friskt, se där jag använt fetstil:

0,017/2 = 0,0085 och inte 0,085 (Vet jag om, bara missat skriva en nolla)
0,006kPa/m är inte samma som 0,06kPa/m. Vidare blir inte 50*0,06 = 30kPa utan 3kPa. Sedan är 30kPa inte 0,03bar utan 0,3bar. (Skrivit galet även här, på mitt papper har jag räknat på 0,06 kPa/m).

Sist men inte minst skriver du att du läst av 1.4kPa/m, men använder sedan 1.5...
(1,4 .... 1,5 ja, det är ett logaritmiskt diagram, det är inte helt lätt att säga vilken decimal det blir.)

Dessutom undrar jag hur du läst av diagrammet. 12mm med 0,085l/s verkar hamna på 0,06, så långt allt väl, däremot så för att få 1.4-1.5kPa/m tryckfall med 18x2,5, så krävs det ett flöde på 0,15-0,2l/s, dvs 10ggr så högt som du själv räknat ut...
(Helt riktigt, det är här jag har gjort fel, vilket fått min rimlighetsbedömning att ge larm.)
Mina kommentarer i rött.
"Små"-felen har jag inte gjort på mitt papper.
Ovanligt slarvigt av mig!

Däremot såg du mitt riktiga fel, tryckfallet för 17mm slang är avläst på fel ställe.
Tack för det!

Så om jag gör om och gör rätt:
Fakta som kvarstår.
500W vilket ger massflöde m = 0,5 kW / (4,18 kJ/kg*K * 7 K) = 0,0171 kg/s vilket ger c:a 0,017/s.
Tryckfall 17x2 slang (18x2,5) vid 0,017 l/s (c:a 0,13 m/s) är: 0,025 kPa/m.
Tryckfall 12x1,7 slang vid 0,017/2=0,0085 l/s (c:a 0,146 m/s) är: 0,05 kPa/m. (Nytt värde genom att förlänga linjen för strömningshastighet och linjen för 12mm slang)

Totalt tryckfall 17mm slang: 75m * 0,025 kPa/m = 1,875 kPa = 0,01875 bar
Totalt tryckfall 12mm slang: 50m * 0,05 kPa/m = 2,5 kPa = 0,025 bar

Nu känns det rimligt, lite högre tryckfall med 12mm slangen, men inte så farligt ändå.
Det blir ju samma tryckfall i båda 12mm slangarna (i teorin, olika radier på böjar, vinkelkoppling osv kan ställa till det).
 
två 12mm slingor ger ju dels fördelen med jämnare värmefördelning, och redundansen ifall en slinga pajjar.
halvbra värme är bättre än ingen värme :D

Förvånadsvärt lågt tryckfall oavsett alternativ, jag trodde det skulle vara högre.
 
I mitt fall har jag redan en uponor pro-fördelare bestyckad med 5st 20mm q&e och 1st 17mm q&e.
Då tanken var att köra med spårad skiva, plåtar och slang.
Men det blir både omständigt och dyrt jämfört med två slingor 12 och flyta in dem.
Alltså lär jag göra en övergång 17 q&e till 12mm evalpex.
Kanske med en stump 17 slang mot fördelaren, fpl-px mot en t-koppling, två 90 graders vinklar och två fpl-px mot respektive slang (och detta på både fram och retur-ledning)....

De övriga slingorna ligger i gles med parkett ovanpå.

Tryckfallet är ju avhängt flödet, som är avhängt energibehovet, så det varierar ju.
Jag tog 40W/m^2 för att det är nybygge (relativt välisolerat) och ändå vara på säkra sidan.
I praktiken kanske 30W/m^2 mer riktigt...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.