1255 heter Nibes inverter i dag dom har kommit med en modern inverter för nån månad sen den gamla 1250 var just gammal.

Flvp och Lvp kan bli rena elpannor när man bäst behöver dom, skulle satsat på Bvp som gör det den ska när kylan kommer och med lite djupare hål så man garderar sig för framtiden.

mvh

Flvp ger ju det dom ger oavsett utetemp men en lvp minskar ju i både effekt samt cop vid kallt väder.

Har fått prisuppgifter på borrningen(lokalt företag) av borrhålet och det är ca 280kr/metern. Borrar man då säg 130 meter så kostar det ca 36 500kr, sen tillkommer det väl lite för foderrör osv.
Slår man lite snabbt på nätet så finner jag dessa priser på bergvärmepupmar:
Nibe 1226 6kw 40 295kr
Nibe 1226 8kw 42.690kr
NIBE 1255 8kw 64 000kr
Med priser under hundringen på bergvärme så tycker jag att man hamnar i ett helt annat läge jämfört FLVP.

När jag surfade runt så hittade jag även denna: http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_franluftsvarmepumpar/nibe_sam_40--6246752
Hur fungerar dockning mot F750 med denna för jag fattar inte riktigt?

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Du får ju lägga på ca 25k för FTX också. Men visst skall du vara helt ärlig får du lägga till en tilluftsmodul för 15k på FLVP lösningen för samma komfort.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
CIW skrev:
Har fått prisuppgifter på borrningen(lokalt företag) av borrhålet och det är ca 280kr/metern. Borrar man då säg 130 meter så kostar det ca 36 500kr, sen tillkommer det väl lite för foderrör osv.
Slår man lite snabbt på nätet så finner jag dessa priser på bergvärmepupmar:
Nibe 1226 6kw 40 295kr
Nibe 1226 8kw 42.690kr
NIBE 1255 8kw 64 000kr
Med priser under hundringen på bergvärme så tycker jag att man hamnar i ett helt annat läge jämfört FLVP.

När jag surfade runt så hittade jag även denna: [länk]
Hur fungerar dockning mot F750 med denna för jag fattar inte riktigt?
Sam 40 är en till lufts fläkt med ett värme batteri så att man får värmd till luft men den återvinner inget extra.

smurfen72 skrev:
Sam 40 är en till lufts fläkt med ett värme batteri så att man får värmd till luft men den återvinner inget extra.
Ok! Mao så slipper man friskluftsventilerna i väggarna, vilket jag isf ser som ett stort plus!

Snåla inte på djupet.
Säg att du om 15 år bygger ut och vill gå upp till 11 kW, så behöver du ~195 m aktivt djup.

Sen helst 2 hål, du har ju ca 50 år livslängd på hål med avtagande effekt, så två hål med minst 20 m ifrån varandra på 200 m + är ju rekommendera, klart dyrare dock...

ribbones skrev:
Snåla inte på djupet.
Säg att du om 15 år bygger ut och vill gå upp till 11 kW, så behöver du ~195 m aktivt djup.

Sen helst 2 hål, du har ju ca 50 år livslängd på hål med avtagande effekt, så två hål med minst 20 m ifrån varandra på 200 m + är ju rekommendera, klart dyrare dock...
Du menar att pumpen skall använda sig av två hål samtidigt?
Vilket ungefärligt djup är inte för "snålt" för en 6/8kw pump?

Om 40-50år misstänker jag att vi kanske värmer våra hus på ännu smartare sätt än vad vi gör idag :-)

Att överdimensionera hål och pump kan ju vara vettigt eftersom det inte går att lägga till senare. Men att lägga till ett extra borrhål kan man ju alltid göra senare om och när behovet uppstår.

Som riktvärde för ett bergvärmehål med 140 mm (5,5 tum) diameter går det att ta ut maximalt cirka 140 kWh per meter vattenförande borrhål och år. Räknat i effekt (W) handlar det om ett maximalt effektuttag kortvarigt på cirka 50 W per meter vattenförande borrhål, det vill säga inte mycket mer än en 50 W glödlampa.
Nu vet jag inte vilket värde på COP men bör använda, men troligtvis den sämsta COP din BVP kan ge vid normaldrift (e.g. brine in > brine ut), vi säger att det är 3 :)

Så ett borrdjup på 130 ger kanske aktivt djup på 120 m, vilket ger maximalt 2,4 kw.
Så om du har tex faktor 3 på BVP så får du då ut maximalt 7,2 kw.
Och du kan plocka ut max per år 16800 kwh.

Säg att du vill kunna stoppa in en 9kw (kör med COP 3 här också) med 15% marginal => 9000/3000/50 * 1.15 ~ 172 m aktivt alltså kanske 180 m hål borde funka.

PS fråga värmpumpsforum.

Ville bara tipsa om att inte snåla på hål :)
Vi har 110 m aktivt för att värma 240 kvm 60-tals kåk......

PS Angående 2 hål hittade jag:
Vanligen rekommenderas flerhålsborrning om dimensioneringsberäkningarna pekar på att ett borrhål med djup överstigande 150 meter.

Redigerat:
Hur djup borra man ska bestämms av berg grunden vart huset ligger samt vilket effekt behov huset har samt storlek på vp. Hur mycket effekt man kan plocka ut per år brukar inte vara intressant eftersom det normalt är ganska kort tid man plockar max ur borran om man inte värmer pool eller liknande.

Det funkar bra med 1 st djupt borrhål men deltat kommer inte ligga på rekommenderade 3 grader för det blir för stort flödesmotstånd. Hur stort deltat blir beror på hur kraftig vp man installerar för kraftigare vp vill ha högre flöde på brine. Att borra dubbla borrhål anses ofta för dyrt om tex 1 st 200 meters hål räcker.

Tack för alla kommentarer och tips!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.