3 310 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Ingen besparing med luft/luft.....
Har en enplansvilla på 140m2 som jag köpte för feb 2012.
Det är direktverkande el så ganska omgående så installerade vi luft/luftvärmepump för det ska man ju ha!!
Nu har jag kunnat jämföra elförbrukning ett tag och till min stora besvikelse så har den ökat.
2011- 17000kwh
2012- 18500wh
2013- 19900kwh
Frågan är om jag kör den fel eller om det helt enkelt kan vara så stor skillnad på hur vi lever jämfört med familjen innan och att det äter upp besparingen? VI är 2 vuxna och två barn 4 & 1 år, dom som bodde innan va en vuxen och två barn 19-25 år ca.
Vad har ni för erfarenheter?
Kör värmepumpen enligt konstens alla regler, manuellt inställd, hög fläkthastighet (lite tråkigt högt egentligen), blåser luften högt.
Huset är hyfsat öppet och det är egentligen bara 2 sovrum som den inte kan värma.
//Micke
Det är direktverkande el så ganska omgående så installerade vi luft/luftvärmepump för det ska man ju ha!!
Nu har jag kunnat jämföra elförbrukning ett tag och till min stora besvikelse så har den ökat.
2011- 17000kwh
2012- 18500wh
2013- 19900kwh
Frågan är om jag kör den fel eller om det helt enkelt kan vara så stor skillnad på hur vi lever jämfört med familjen innan och att det äter upp besparingen? VI är 2 vuxna och två barn 4 & 1 år, dom som bodde innan va en vuxen och två barn 19-25 år ca.
Vad har ni för erfarenheter?
Kör värmepumpen enligt konstens alla regler, manuellt inställd, hög fläkthastighet (lite tråkigt högt egentligen), blåser luften högt.
Huset är hyfsat öppet och det är egentligen bara 2 sovrum som den inte kan värma.
//Micke
EFtersom vårt hus också var direktverkande el installerade vi oxå luft luft som första åtgärd, vilket är lite tråkigt då man inte riktigt kan jämföra mot tidigare ägare. Men i alla fall så bodde en ensdam dam i huset innan oss och hade en förbrukning sommar till sommar 2009-2010 på 28000kwh och 2013 hade vi (2vuxna + 2 åring)15000 kwh.
Ingen tillägsisolering har gjorts men nya fönster har monterats vilket minskat dragigheten mycket men vi har också öppnat upp flera ventiler som varit igensatta med allt möjligt konstigt.
Så Man kan nog påverka rätt mycket med hur man lever, Vi gillar att duscha länge men tror att tanten nog haft ett par grader varmare än vi och även haft samma temperatur i källaren som vi bara värmer upp till viss del.
Ingen tillägsisolering har gjorts men nya fönster har monterats vilket minskat dragigheten mycket men vi har också öppnat upp flera ventiler som varit igensatta med allt möjligt konstigt.
Så Man kan nog påverka rätt mycket med hur man lever, Vi gillar att duscha länge men tror att tanten nog haft ett par grader varmare än vi och även haft samma temperatur i källaren som vi bara värmer upp till viss del.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
I vårt förra hus på 180 kvm med direktel satte vi in två luft/luft-värmepumpar, förbrukningen sjönk direkt från 31.000 kWh/år till ca 23.000 kWh/år.
För det första är det väl inte relevant att ta med 2011 i jämförelsen, olika familjer förbrukar olika pga skilda levnadsvanor. Man brukar ju säga att varje grads temperatursänkning sänker energiförbrukningen med 5%. Hur varmt har ni inomhus? Vet ni hur varmt de förra ägarna hade? Kör ni värmepumpen med kyla på sommaren?
Som kuriosa kan jag nämna när vi flyttade till vårt nuvarande hus så angavs årsförbrukningen till ca 22.000 kWh/år. Nu har vi konstaterat att vi snarare ligger på 32-33.000 kWh/år, vi har ca 22°C inomhus. Och vi förstår nu att förra ägarna inte skojade när de sade att de trivdes med frost på sovrumsgolvet på morgonen....:x
För det första är det väl inte relevant att ta med 2011 i jämförelsen, olika familjer förbrukar olika pga skilda levnadsvanor. Man brukar ju säga att varje grads temperatursänkning sänker energiförbrukningen med 5%. Hur varmt har ni inomhus? Vet ni hur varmt de förra ägarna hade? Kör ni värmepumpen med kyla på sommaren?
Som kuriosa kan jag nämna när vi flyttade till vårt nuvarande hus så angavs årsförbrukningen till ca 22.000 kWh/år. Nu har vi konstaterat att vi snarare ligger på 32-33.000 kWh/år, vi har ca 22°C inomhus. Och vi förstår nu att förra ägarna inte skojade när de sade att de trivdes med frost på sovrumsgolvet på morgonen....:x
Har du stängt av eller skruvat ner elementen? Hur gamla är dessa? Om elementen har dåliga termostater och är påslagna kan de stå för en del av värmen även under situationer när luftvärmepumpen skulle ha räckt till ensam. Grundläggande för att maximera utbytet av luftvärmepumpen är att tillåta en skillnad i temperatur mellan olika rum. Gärna ha elementen avstängda och inte slå på dem förrän det är så kallt ute att man måste. Om du har värmepump i ett rum och element i ett angränsande rum och dessa är inställda på samma temperatur så kommer värmepumpen inte att tillföra något alls i rummet intill även om dörren är öppen.
#2 Under varma månader är det också lite högre än tidigare, det tyder kanske på att vi "lever dyrare"!
#3 Ingen kyla, däremot som du säger alltid någon hemma och det blir mycke tvätt och disk med småttingarna kan det göra så mycke?
#4 Den besparingen skulle jag inte tacka nej till!
#5 Vi har ca 21-22 grader i stora rummet där pumpen är och 18-19 i sovrummen
#7 Vi har ganska gamla element i dom andra rummen, är osäker på skicket på dom men försöker köra dom så lågt som möjligt.
Vi har på elementen centralstyrning och jag funderar på om det kan ställa till det. Nu sitter det en givare i ett av sovrummen och den ska styra elementen i alla tre sovrum jag tycker det känns lite konstigt kan det verkligen bli rätt?
Ska man koppla bort centralstyrningen och köra på elementens egna termostat, är det möjligt utan att det blir problem?
/Micke
#3 Ingen kyla, däremot som du säger alltid någon hemma och det blir mycke tvätt och disk med småttingarna kan det göra så mycke?
#4 Den besparingen skulle jag inte tacka nej till!
#5 Vi har ca 21-22 grader i stora rummet där pumpen är och 18-19 i sovrummen
#7 Vi har ganska gamla element i dom andra rummen, är osäker på skicket på dom men försöker köra dom så lågt som möjligt.
Vi har på elementen centralstyrning och jag funderar på om det kan ställa till det. Nu sitter det en givare i ett av sovrummen och den ska styra elementen i alla tre sovrum jag tycker det känns lite konstigt kan det verkligen bli rätt?
Ska man koppla bort centralstyrningen och köra på elementens egna termostat, är det möjligt utan att det blir problem?
/Micke
Hur många termostater har du, och vet du om det är bimetalltermostater? Det låter som att du kan ha en del av problemet där. Att ha termostater i några, men inte alla rum kan fungera, men det kan bli problem när du stör termostaterna genom att starta en till värmekälla i ett rum. Går det att stänga av elementen i några rum, men inte alla? I rummet där luftvärmepumpen sitter bör det vara helt avstängt. Om det är bimetalltermostater bör du ha elementen avstängda i så stor utsträckning som möjligt. En bekvämare lösning är att byta till elektroniska termostater och ha dem på någon eller ett par grader under luftvärmepumpen.
Vi har ett hus med direktverkande el, 145 kvm, byggår 1996 i stockholmstrakten, har förbrukat igenomsnitt ca 16500 kWh/år. Bor du nånstans i mellan sverige har du en ganska normal förbrukning. Det är nog många faktorer som påverkar den ökade förbrukningen jämfört med tidigare ägare. Ni har säkerligen högre innetempertur, använder säkerligen mer varmvatten och kanske kör ventilationen med högre fläkthastighet? Hur hårt kör ni LLVPn, för fullt eller har ni dragit ner på effekten?
edit: våra elelement styrs separat av de inbyggda termostaterna, alltså ej centralstyrt.
edit: våra elelement styrs separat av de inbyggda termostaterna, alltså ej centralstyrt.
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Instämmer, stäng av elementen, eller om det går, sätt dem på typ 15-16 grader som reservvärme om pumpen skulle stanna när ni är borta. Blir det riktigt kallt ute, typ -15 eller kallare, vrid upp tempen på dem till 19-20 grader.
Själv hade vi 28000 första året med vattenburen elvärme, stenhus från 1956, 140 m2, ej tilläggs isolerat eller fönster bytta, vi bytte iof till bergvärme andra året och har sedan dess legat på 10000 kw/h ca per år, hade vi istället hadt direktverkande el och en luft/luft så hade jag vart nöjd med ca 19000 per år med tanke på att vi ej gjort andra åtgärder. ...men hade vi haft ett tilläggs isolerat hus med nya 3 glas fönster så hade jag vart lite fundersam! Men tycker ändå 19000 låter bra med tanke på 4 pers och direktel.mm
Vad för typ av centralvärme har du? Du har en givare som bara styr de tre sovrummen? Finns det någon mer givare? Är det ett IQtherm system eller liknande så ger de pulserande ström med elektronisk termostat. Det kopplas ihop med äldre elektriska element. Det kan reglera värmen olika tider på dygnet och lägst till ner till 16 grader.Ställ in det så att llvp ger mest effekt.
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
det är inte så att värmepumpen har nått autoläge som den är inställd på? då kyler den ju om det uppstår för hög temp och det vill man ju helst inte slösa energi på
Klicka här för att svara