Hej!

Jag ska bygga nytt hus i år och håller på för fullt för att spika de sista detaljerna. Det är framförallt i uppvärmningsfrågan jag inte bestämt mig helt och skulle vilja få tips och råd kring detta.

Lite info om huset:
Huset är ett sluttningshus på ca 200kvm i mellersta Sverige. Det kommer att ha 300mm isolering i plattan, 260-280mm isolering i väggar uppe och halva bottenplanet, grundmuren kommer att bestå av Dorocell Thermomur 350. Taket kommer att ha sprutad isolering 400mm i snedtak och 500mm på vindbjälkslag. Golvvärme i plattan på bottenplanet och på bjälklaget på entreplanet.

Det som är helt spikat på uppvärmningsfronten är att det kommer att stå en kamin på entreplanet(även om det mest är menat för mysvärme). Typ nåt åt det här hållet:
http://www.mariebergs.com/web/product/contura-35t/

Nu till det som inte är spikat. Som huvudsaklig uppvärmning har jag funderat på en frånluftsvärmepump typ Nibe F750 alt IVT 840/860, mycket för att jag tycker det kan vara smidigt att kunna styra ventilationen till viss del i samma veva.

Jag funderar även på att docka två solvärmepaneler till värmepumpen(vad det nu än blir för någon) då läget på huset lämpar sig väldigt bra för solvärme.

Idag är vi 2st i hushållet men om några kanske det dubbla så jag misstänker att vi kommer att förbruka en hel del varmvatten i framtiden så det är nånting jag så klart har med i beräkningen.

Vad tror ni om detta? Har ni bättre förslag så kom gärna med det.

Ska du göra en massa schaktjobb på tomten? Isåfall kan ju markvärme vara ett alternativ. Det blir som bergvärme fast du slipper borrhålet och de kostnader som är förenade med det.

Jag är tveksam till ekonomin i solvärme. Solceller är nog bättre ekonomi i.

Pelpet:

Tomten lämpar sig tyvärr inte för markvärme, annars hade jag helt klart kollat upp det alternativet.

Jag har fattat det som att det är tvärtom, dvs att solceller inte är värt att satsa på idag tackvare att avtalen är så pass usla fortfarande och att det därför är bättre att låta solen varma varmvattnet. Sen hur bra det funkar ihop med en flvp har jag ingen aning om..

Med flvp är du styrd att ha ett visst vent flöde så att vp får rätt mängd energi att jobba med eftersom huset är så pass stort skulle jag nog satsa på annan värme källa tex bergvärme även om det troligtvis inte skiljer så mycket mot en flvp om du eldar ibland.

Solceller tappar effekt om de blir för varma. Så optimala ska vara att köra solfångare under solcellerna för kylning.

Installera ett solcellssystem på taket.
Med solvärme får du en dålig besparing i kombination med att du låter flvp vara avstängd när den är som effektivast.

Jag skulle välja en frånluftvärmepump.....allt annat tror jag blir omöjligt att räkna hem med ett så bra isolerat hus...

Har du tittat på Comfortzone pumpar? Har fått för mig att de satsar mer på självbyggare medans nibe mfl har kataloghusbyggarna som kunder och därmed mest fokuserar på lågt pris och inte på finesser etc.

Solvärmepaneler i kombination med värmepump är aldrig ekonomiskt försvarbart, går inte att räkna hem inom rimlig tid. Hybridpaneler med kombinerade solceller som kyls av en vattenslinga var det prat om men nu har priserna på solceller sjunkit så mycket att inte det heller är försvarbart. Det du kan göra om du vill krama lite träd är att sätta upp så pass mycket solceller att det täcker ditt eget elbehov med lagom marginal. Då spelar det inte så mycket roll vad du får betalt för den el du producerar. Du kan dessutom låta solcellerna täcka varmvattenbehovet på sommaren och kanske tom kunna stänga av värmepumpen och på så sätt förlänga livstiden på den.

HansR skrev:
Installera ett solcellssystem på taket.
Med solvärme får du en dålig besparing i kombination med att du låter flvp vara avstängd när den är som effektivast.
En flvp är väl ungefär lika effektiv året runt.
Om man ska räkna hem tex bergvärme måste man räkna med den förmodade längre livslängden samt att hålet håller i evigheter samt den ökade komforten det ger med separat värme samt vent.

smurfen72 skrev:
En flvp är väl ungefär lika effektiv året runt.
Om man ska räkna hem tex bergvärme måste man räkna med den förmodade längre livslängden samt att hålet håller i evigheter samt den ökade komforten det ger med separat värme samt vent.
Bergvärme kan man nog inte RÄKNA hem, men med bergvärme & ftx kan man få bättre komfort och använda systemet för att kyla ventilationsluften på sommaren. Ska man bygga stort garage eller ha uppvärmd pool kan det också motivera bergvärme.

Man kan få lika bra komfort med FLVP mha en tilluftsmodul tex ComfortZone T12.eller Nibe SAM 40.

Men inte lika bra ekonomi framförallt inte i ett stort hus och fri kyla är ju en bra grej om man har mycket glas.

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Varför inte FTX när du ändå bygger nytt? FLVP känns lite 80-tal.

Sedan om du skall ha kamin nere så se till att du har stora öppna ytor så värmen sprids. Jag har 110+110 kvm sutterräng från 1974 med dåtidens isoleringsstandard och min HWAM3420 vsom står i mitten värmer lätt överplanet. 25-26 grader vid matplatsen och 20 grader i sovrummen efter en kvälls eldning på lägsta effekt och en halv IKEA-kasse i vedförbrukning. Då står det en FH35 LLVP på 4kW på nederplan. Ingen annan uppvärmning i dagsläget.

Med din isolering är det viktigt att kaminen kan köras på låg effekt. Jag rekommenderar att du även tittar på
http://hwam.se/produkter/braskaminer/hwam+2630
och väljer till IHS Autopilot. HWAM har automatspjäll och det är en gudagåva för den som eldar för värme

Sedan om du kör plåtskorsten så fundera på halv eller helisolerat till andra våning. Halvisolerat kräver nog en trumma som i mellanbjälklaget som brandskydd men röret ger massor av värme på överplan. Vilket kan vara bra eller dåligt beroende på hur planlösningen ser ut. Eller en Isokern som har längre livslängd och kan göras tvåpipig om du vill ha en kamin även på övre plan. Och glöm inte att för att få någon som helst ekonomi i eldning kräver det att du har billig ved. Och ved skräpar ner och du tröttnar på vedhantering så se till att du har ett bra grundvärmesystem.

Med din isolering kan du i princip köra på elpatron och ändå glömma värmekostnaden jämfört med alla andra kostnader.

Om du skall ha solpaneler måste du ha en acktank och köra plats för den men det kan nog löna sig på sikt om du har en korrekt dimensionerad anläggning.

Man kan inte säga att det generellt är bättre ekonomi med bergvärme än FLVP i ett nyproducerat hus. Man måste räkna på det specifika fallet. Det kan mycket val vara så att mellanskillnaden i investering är bättre spenderad på mera isolering eller bättre fönster.

Sedan är det tveksam poäng med att kyla tilluften, det är helt enkelt för liten luftmängd för att det skall ha någon större effekt. Se tex denna tråden http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/118813-frikyla-fran-bergvarme-i-ftx-agg.html

En annan poäng med FLVP är att värmen från kaminen kommer återvinnas och distribueras även utan öppen planlösning och utan speciallösningar.

Tack för alla svar!

Bergvärme väljer jag bort. Det hade kanske varit nåt om jag tex skulle haft uppvärmning av pool eller stort garage men det kommer inte att bli något sådant så därför väljer jag bort det. En bergvärmeinstallation blir ju klart mycket dyrare än tex en FLVP och är inte så pass mycket effektivare att jag tjänar igen mellanskillnaden vad jag kan förstå.

Kaminen kommer att stå på det övreplanet, dvs entreplanet. Tomten sluttar utåt från gatan så därför blir övreplan entreplan. Jag får tag i ved hyfsat billigt och kaminen kommer det säkert att eldas i varje dag på vinterhalvåret. Jag vill dock elda när jag känner för det och inte för att jag måste, så eldningen kommer aldrig bli nånting mer än stödvärme.

Anders_Nilsson: Kaminen du länkar verkar vara intressant. Den ska jag kolla närmre på. Finns det någon här som använder en sådan?

Värmeåtervinning vill jag ha i huset. Om jag nu inte satsar på en FLVP och väljer FTX så måste jag ändå ha nånting som värmer golvvärme/varmvatten. Alternativet då som jag ser det är en LVVP eller vad finns?

LVVP, solfångare dockat till acktank och FTX för värmeåtervinning. Kostnaden på ett sådant här system hamnar väl dock samtidigt väldigt nära en bergvärmeinstallation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.